Opis dziecka z zespołem nadpobudliwości ruchowej

Dr Mirosław Dąbkowski, przewodniczący Sekcji Naukowej Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego: - Pomijając dosłowne przytaczanie listy objawów ADHD (dostępnej w każdym wydaniu podręcznikowym) warto jednak pokusić się o opis dziecka z tym schorzeniem: nie potrafi ono skupić się na zadaniu, nie kończy rozpoczętych zajęć, "nie słyszy", co się do niego mówi, gubi rzeczy, nie koncentruje się na poleceniach, nie rozumie złożonych poleceń. Jest niesystematyczne i niestaranne; ma trudności w nauce, nie tylko dlatego, że unika dłuższych wysiłków (np. odrabiania zadań domowych) lub dlatego, że nie rozumie i nie nadąża za słowami nauczyciela, lecz i dlatego, że nie pamięta, o co go pytano, co powinno przygotować na lekcje; towarzyszą temu buntowniczość i impertynencja, brak rozwagi w impulsywnym odpowiadaniu i działaniu, mówienie dużo i głośno, wiercenie się i nieposłuszeństwo; dziecko nie dostrzega niestosowności swych (nieadekwatnych) wypowiedzi.
Nie ma poczucia winy; jego impulsywność przejawia się też w wybuchowym niszczeniu rzeczy, niedostosowanej, nadmiernej reakcji na drobne nawet zaczepki kolegów, jest hałaśliwe i wybuchowe. Ma częste, nieuzasadnione zmiany nastroju. Jest nieprzewidywalne dla otoczenia - nauczycieli, rodziców i kolegów. Nie umie czekać na swą kolej - w wypowiedziach w klasie, w zabawie, w gronie kolegów. "Wtrąca się" nie pytane i przeszkadza w grupie; nie potrafi współpracować nawet w oczywistych grach zespołowych. Łatwo się złości i reaguje agresją. Jest nieostrożne, nie dostrzega zagrożeń i często ma wypadki. Lgnie do kolegów "z problemami".

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH