Nie wszystkie suplementy muszą być w aptece

Resort zdrowia od pewnego czasu sygnalizuje propozycje rozwiązań dotyczących obrotu suplementami diety: opłaty za powiadomienia o wprowadzeniu do sprzedaży, zakaz reklamy zawierającej fałszywe treści, niebieski pasek na opakowaniach suplementów, by były łatwo odróżniane od leków, wyraźna ekspozycja leków od suplementów w aptece.

To, co zauważa Ministerstwo Zdrowia i co znajduje odzwierciedlenie w resortowym raporcie zespołu ds. uregulowania reklamy leków i suplementów diety, to problem z prezentowaniem tych produktów i sposobem odbierania informacji przez pacjentów. Ci nie do końca mają świadomość, czy dany produkt jest lekiem czy suplementem - mówiła Ewa Warmińska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji MZ podczas II Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

Zasada odróżniania

- Chcemy wprowadzić zasadę wyraźnego odróżniania leków od suplementów. Zdajemy sobie też sprawę, jak duże zyski apteki generują ze sprzedaży suplementów. Przeanalizowaliśmy zatem wnikliwie asortyment apteczny oraz co by się wydarzyło, gdybyśmy ten asortyment nieco ograniczyli. Dostrzegamy problem w tym, że pacjenci - kierując się do apteki - mylnie mogą uważać, że produkty, które tam otrzymują, mają działanie lecznicze - mówiła wiceszefowa departamentu. Odniosła się też do planów resortu dotyczących zaprezentowania nowych zasad opieki farmaceutycznej, w ramach której farmaceuta może uzupełniać aktywność lekarzy w zakresie doradztwa i nadzoru nad farmakoterapią pacjentów.

- Planujemy wprowadzić opiekę farmaceutyczną, ale ona nie ma nic wspólnego z asortymentem aptecznym i sytuacją, gdy farmaceuta ma być doradcą w zakresie suplementacji - powiedziała.

- Z tego względu nie należy wiązać opieki farmaceutycznej z potrzebą pozostawienia obecnie dostępnego katalogu suplementów w aptece, a tym bardziej poszerzania tego katalogu - dodała.

- Lekarz nie jest potrzebny do suplementacji i nie widzimy potrzeby, by wszystkie obecne suplementy musiały być w aptece, po to, by farmaceuta mógł świadczyć opiekę farmaceutyczną. Analizujemy, które suplementy powinny zostać w aptece, a które nie. Zdajemy sobie sprawę, że najwięcej apteki zarabiają na suplementach. Ale nie widzimy potrzeby, by wszystkie tam się znajdowały - zaznaczyła dyrektor Warmińska.

Wycofanie, potem postępowanie

Resort chce mieć też możliwość wycofywania reklam znacznie szybciej, niż to się obecnie odbywa. - Najpierw wycofujemy, potem prowadzimy postępowanie. Jednocześnie - by uniknąć zarzutu, że wprowadzane przepisy są niejasne lub nieprecyzyjne - planujemy publikować wszystkie decyzje wydawane w kontekście reklamy leków, suplementów i wyrobów medycznych - tłumaczyła dyrektor.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH