Dr n. ekon. Monika Dobska, Katedra Usług Akademii Ekonomicznej w Poznaniu

W szpitalach działalność z zakresu public relations wchodzi zwykle w zakres obowiązków specjalistów zajmujących się marketingiem. Nałożenie na nich takich obowiązków wiąże się najczęściej z wdrażaniem strategii projakościowych przez te zakłady opieki zdrowotnej, które dla podniesienia swej pozycji na rynku ubiegają się o status jednostki akredytowanej.
Podające kryteria akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie przygotowało zestaw standardów, jakie te jednostki muszą spełniać. Jednym z branych pod uwagę elementów jest sposób realizowania marketingu, w tym działalności public relations. Stąd zainteresowanie szpitali zatrudnieniem osoby utrzymującej profesjonalne kontakty z mediami. Podobne standardy w tym zakresie narzucają też certyfikaty ISO, czyli systemy zapewnienia jakości zgodne z międzynarodową normą ISO 9001 i 2000.
Coraz więcej szpitali publicznych zatrudnia absolwentów uczelni ekonomicznych lub wynajmuje firmy z zewnątrz, które w ramach działań marketingowych pracują nad wizerunkiem szpitala w mediach. Co ciekawe, o tworzenie takiego pozytywnego wizerunku bardzo zabiegają teraz szpitale powiatowe. Ich dyrekcje interesują się np., jak profesjonalnie zadziałać, prezentując w sytuacjach kryzysowych interesy szpitala.
W niektórych ZOZ-ach obowiązują już strategie działania i instrukcje na wypadek sytuacji kryzysowych. Zwykle jednym z punktów takiej instrukcji jest stwierdzenie, iż przy przekazywaniu informacji prasie nie należy niczego zatajać i stosunkowo szybko podać przyczyny trudnej sytuacji oraz sposób, w jaki zakład zamierza zareagować.
Instrukcje odsyłają w takich przypadkach najczęściej do dyrektora lub rzecznika prasowego, którzy mają wtedy wyłącznie prawo wypowiadania się na zewnątrz. Wynika to z wymogu prezentowania mediom jednego stanowiska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH