Bogdan Dzik, prezes zarządu Impel Cleaning Sp. z o.o.

We wrześniu 2007 r. rząd wspólnie ze związkami zawodowymi podjął decyzję o wzroście płacy minimalnej od stycznia 2008 r. o ponad 20%. Wprowadzone rozporządzenie zaskoczyło firmy usługowe, dla których płace stanowią około 80% całości kosztów. Do 2008 r. wzrosty płacy minimalnej wahały się od 3% do 6%. Żaden pracodawca, opierając się na dotychczasowych wskaźnikach, nie mógł przewidzieć tak drastycznej podwyżki.
Dla nas oznaczało to jedno - wszystkie umowy wieloletnie muszą zostać zrewaloryzowane. W oparciu o art. 144 Ustawy o zamówieniach publicznych, zamawiający miał możliwość podniesienia wartości kontraktu i wprowadzenia zapisu waloryzacyjnego o wskaźnik płacy minimalnej.

Rozmowy

Rozpoczęliśmy rozmowy z naszymi klientami. Nasze argumenty opieraliśmy na rzetelnej ocenie wzrostu kosztów płac poszczególnych kontraktów. Z większością naszych partnerów znaleźliśmy porozumienie, gdyż byli świadomi, że zignorowanie tego problemu może przynieść nieprzewidywalne konsekwencje dla higieny szpitalnej lub większy wzrost kosztów w przypadku rozpisania nowego przetargu.
To profesjonalizm i wysoki poziom większości kadry zarządzającej polskich szpitali pozwala tym placówkom funkcjonować pomimo ciągłych, nieprzewidywalnych zmian zarówno w otoczeniu prawnym, jak i rynkowym.
Stoimy przed kolejnymi, bardzo znaczącymi przemianami, które niewątpliwie będą miały wpływ na funkcjonowanie szpitali (zamawiających) i usługodawców. Jedną z nich jest obecna nowelizacja art. 144 Ustawy o zamówieniach publicznych. Nowelizacja zakłada, że żadna zmiana nie będzie możliwa, jeżeli wcześniej nie zostanie przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dotyczy to umów zawartych po wejściu w życie nowej wersji ustawy, czyli od listopada 2008 r. Do umów zawartych przed tą datą będzie miała zastosowanie ustawa sprzed nowelizacji.
W lipcu br. zapadła kolejna decyzja o wzroście płacy minimalnej od stycznia 2009 r. o ponad 13% i, podobnie jak w roku ubiegłym, znowu jej wysokość nie opierała się na prognozowanych wskaźnikach rynkowych. Warto więc zadać pytanie - ile kolejnych, nieprzewidzianych zmian mogą jeszcze wytrzymać firmy usługowe i ich klienci, np. szpitale?
Nie musielibyśmy zadawać tego pytania, gdyby zamawiający godzili się wprowadzać zapis o waloryzacji kontraktu o wzrost płacy minimalnej. Obecnie jest to jeszcze możliwe w oparciu o wspomniany art. 144, co potwierdziła sierpniowa opinia Urzędu Zamówień Publicznych.

Racjonalne decyzje

Najnowsza nowelizacja ustawy sprawi jednak, że każde przedsiębiorstwo, przystępując do przetargu publicznego, będzie się nad tym zastanawiać, ponieważ zmiany w umowie będą możliwe tylko wówczas, kiedy będzie to przewidziane w specyfikacji przetargowej.
Mam nadzieję, że i my, i nasi partnerzy będziemy umieli podejmować racjonalne decyzje, opierając je na dogłębnej analizie wszystkich ryzyk.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH