Należy zmienić model medycyny pracy

Część rozwiązań dotyczących opieki medycznej nad pracownikami jest już anachroniczna. Trzeba dostosować ją do nowych wyzwań związanych m.in. ze starzejącym się społeczeństwem, wydłużeniem aktywności zawodowej i zwiększonymi oczekiwaniami pracodawców, którzy potrzebują zdrowego i wydajnego pracownika.

Dyskutowali o tym uczestnicy sesji "Pracodawcy w systemie ochrony zdrowia" zorganizowanej w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Heal th Chal lenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.). Jak zaznaczał Tadeusz Donocik, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, bardzo dużo się zmieniło w Polsce od połowy lat 90., kiedy budowano podstawy medycyny pracy.

Zmiany w zakładach pracy

- Mamy teraz około 4 tys. dużych firm, które zdecydowanie dominowały przed 1989 rokiem. Funkcjonuje za to obecnie około 1,8 mln mikro, małych i średnich zakładów pracy - przytłaczającą większość (93%) stanowią mikrofirmy, zatrudniające średnio w Polsce około 4-5 pracowników, nieco mniej niż w Europie (około 6-7) - informował prezes Donocik.

Jaka jest sytuacja zdrowotna w tych firmach? Zgodnie z danymi ZUS za 2014 r. Polacy w sumie otrzymali prawie 17 mln zwolnień lekarskich i byli 212 mln dni na zwolnieniu lekarskim.

- W rezultacie koszty absencji chorobowych są ogromne. W 2014 r. wynosiły aż 13,5 mld zł, w tym 4,7 mld zł to wydatki, które ponieśli pracodawcy - informował Andrzej Mądrala, wiceprezydent Pracodawców RP, prezes zarządu Centrum Medycznego Mavit Sp. z o.o.

Jak przypominał, najpierw za 33 dni choroby pracownika do 50. roku życia płaci pracodawca, potem ZUS.

- Szacuje się, że jeśli do tego wszystkiego doliczymy niezdolności do pracy, roczne koszty, łącznie z rentami, mogą wynieść nawet do 50 mld zł - dodawał.

Przepisy i finansowanie

Czy zatem nasz system opieki zdrowotnej nad pracownikami jest dobrze skonstruowany? Czy odpowiada współczesnym potrzebom? Co trzeba zmienić i naprawić, aby ograniczyć te ogromne koszty ponoszone przez pracodawców i ZUS? - Musimy mieć świadomość, że o kształcie opieki profilaktycznej nad pracownikiem decydują dwa akty prawne o randze ustawy. Mamy ustawę o służbie medycyny pracy z 1997 r., która określa kształt systemu i zakres działań, które może podejmować medycyna pracy - wyjaśnia Paweł Wdówik, konsultant krajowy w dziedzinie medycyny pracy.

- Z drugiej strony mamy ustawę Kodeks pracy, która sprowadza opiekę profilaktyczną nad pracownikiem tak naprawdę do badań okresowych, wstępnych, kontrolnych - dodaje.

- Natomiast sama ustawa daje możliwości zdecydowanie większego katalogu działań i do tego lekarze są przygotowani. Kształcimy lekarzy medycyny pracy w oparciu o modele zachodnioeuropejskie, czyli z dużymi kompetencjami dotyczącymi doradztwa i oceny ryzyka zawodowego oraz działań w obszarze promocji zdrowia - mówi konsultant krajowy, ale podkreśla, że jest problem z finansowaniem tych świadczeń.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH