Najwyższy poziom opieki dzięki przejrzystości informacji

Rola cyfrowych danych rośnie - towarzyszą nam każdego dnia w niemal każdej dziedzinie życia. Dzięki danym zbieranym w systemach informatycznych, takich jak eWUŚ, placówki medyczne są w stanie działać bardziej efektywnie, a pacjenci korzystają z łatwiejszego dostępu do ochrony zdrowia.

Niestety, coraz większa ilość informacji i regulacji prawnych staje się dla przychodni i szpitali ogromnym ciężarem. W ramach prowadzenia działalności trzeba poznać tysiące przepisów związanych z przechowywaniem danych.

Nadzór nad danymi

Równocześnie nieograniczony i sprawny dostęp do danych jest niezbędny w nagłych przypadkach wymagających natychmiastowej interwencji medycznej. Dlatego też konieczne jest całościowe podejście do zarządzania danymi i nadzoru nad nimi (z ang. Information Governance).

Nadzór nad danymi jest związany z metodami kontrolowania informacji i prowadzi do wypracowania dobrych praktyk. W ramach tego nadzoru należy określić zakres uprawnień poszczególnych osób i oddziałów, plany działania w określonych sytuacjach oraz zasady zapisywania i przechowywania danych, zarówno administracyjnych, jak i medycznych.

Aby możliwe było stworzenie kompleksowego programu do nadzoru nad danymi, niezbędna jest ocena obecnej sytuacji. Należy określić, jakie błędy są popełniane i z czego wynikają, dopiero na tej podstawie można zmieniać istniejący system na lepszy. Trzeba także się zastanowić, jakie rodzaje danych są wykorzystywane w danej instytucji, uwzględniając zarówno te ustrukturyzowane - dane osobowe pacjentów, standardy określane przez NFZ, jak i nieustrukturyzowane - zdjęcia RTG, zapisy z badań typu USG czy MRI.

Istotne jest także to, jak wymienione powyżej dane są przechowywane i zarządzane w perspektywie długoterminowej oraz kto z nich korzysta.

Kolejny krok to ustalenie konkretnych zasad, którymi należy kierować się przy tworzeniu nowych dokumentów i ich zapisywaniu. Chodzi o stworzenie trwałej struktury, która po pierwsze określi, jak dany plik ma być opisywany, a po drugie uwzględni m.in., jak długo materiały mają być dostępne i kto może z nich korzystać.

Zgodnie z tymi zasadami, zdjęcie RTG będzie zawierało np. dane dotyczące pacjenta; informacje o jego ubezpieczeniu, a tym samym o płatności za wykonane badanie; dane lekarza zlecającego, technika i maszyny, która posłużyła do wykonania zdjęcia. Dzięki temu odnalezienie potrzebnych informacji jest szybkie i wygodne. Równocześnie ograniczone jest ryzyko popełnienia błędu przy kolejnych procedurach medycznych i rozliczaniu ich.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH