Terapia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej - najnowsze zalecenia brytyjskiego NICE

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) wyłącznie środkami farmakologicznymi wywołuje w USA i Europie wiele kontrowersji. Stosowane od wielu lat leki w tym zespole objawów są zażywane przez ponad 2,5 miliona dzieci i młodzieży w samych Stanach Zjednoczonych. Jednak najnowsze zalecenia brytyjskiego NICE (Narodowy Instytut Zdrowia i Doskonalenia Opieki Zdrowotnej) - wskazują, że leki przeciwko ADHD stosować trzeba z umiarkowaniem, wyłącznie w najtrudniejszych przypadkach, ale jednocześnie z terapią psychologiczną pacjenta i rodziny.
NICE - wydający rekomendacje dotyczące zasad prowadzenia terapii w Anglii i Walii - w swoich zaleceniach nie odradza stosowania leków, ale sugeruje, aby lekarz korzystał z nich rozważnie przy ustalaniu planu leczenia. Brytyjski instytut podkreśla, że leczenie zespołu nadpobudliwości ruchowej powinno być stosowane razem z psychoterapią dla dzieci i szkoleniem rodziców, nauczycieli oraz pracowników socjalnych. Edukacja ta powinna zresztą dotyczyć wszystkich osób współpracujących z rodziną chorego dziecka.

Zrozumieć te objawy

ADHD jest tzw. zespołem behawioralnym (czyli charakteryzowanym przez kompleks zachowań) o wielorakiej etiologii, którego główne objawy to: zaburzenia uwagi, nadruchliwość i impulsywność, wybuchy gniewu.
- Nie każda osoba z ADHD ma te wszystkie objawy. Niektórzy ludzie są głównie nadruchliwi i impulsywni, u innych przeważają zaburzenia uwagi - mówi dr Mirosław Dąbkowski, kujawsko-pomorski konsultant wojewódzki w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży. - Nasilenie objawów również jest zróżnicowane, rozkłada się wśród całej populacji.
- Jedynie osoby o co najmniej umiarkowanym stopniu upośledzenia funkcjonowania psychologicznego, społecznego i zawodowego lub szkolnego mogą mieć rozpoznanie ADHD - dodaje dr Dąbkowski.
- Określenie ciężkości ADHD - kluczowe dla możliwości postawienia rozpoznania - jest sprawą oceny klinicznej.
Nasz rozmówca zaznacza, że w procesie diagnostycznym należy całościowo ocenić rozwój indywidualny dziecka czy dorastającej osoby i wszelkie aspekty rozwojowe - kliniczne i psychologiczne oraz społeczne. Ocenić trzeba też relatywne potrzeby i wyzwania określonego środowiska, właściwego dla diagnozowanej osoby, kontekst społeczny, rodzinny i szkolny.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH