Nadal zbyt mało badań mikrobiologicznych

27 i 28 października 2009 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła doraźną kontrolę szpitali w zakresie systemu kontroli zakażeń szpitalnych. Jej wyniki po raz pierwszy przedstawiono w trakcie VI Forum Rynku Zdrowia.

Była to jedna z największych kontroli tematycznych przeprowadzona przez Inspekcję w ciągu ostatnich dwudziestu lat.

- Celem kontroli była ocena bieżącego stanu w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń szpitalnych w momencie wejścia w życie nowych przepisów Ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z 2008 r. - wyjaśniał podczas sesji "Zakażenia szpitalne" dr Przemysław Biliński, główny inspektor sanitarny.

Co czwarta lecznica

Kontrolą objęto 223 szpitale na terenie całego kraju w "obszarze specjalności zabiegowej, niezabiegowej oraz lokalnej sterylizatorni". Spośród 223 skontrolowanych szpitali 182 (81,6%) były publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, a 41 (18,4%) to placówki niepubliczne. Kontrolą objęto wszystkie województwa.

Wśród kontrolowanych szpitali 54% posiada system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem.

- Z przeprowadzonych analiz wynika, że szpitale, które posiadają system zarządzania jakością, wykazują lepszą organizację i większą efektywność systemów kontroli zakażeń szpitalnych, co jest ważnym argumentem na rzecz rozszerzania liczby szpitali ubiegających się o certyfikat jakości w zakresie świadczeń medycznych - mówił Przemysław Biliński.

Istotnym warunkiem prawidłowego nadzoru nad zakażeniami szpitalnymi jest istnienie w placówce zespołu i komitetu kontroli zakażeń szpitalnych.

We wszystkich kontrolowanych szpitalach stwierdzono istnienie zespołu kontroli zakażeń szpitalnych, w tym:
  • w 96% placówkach przewodniczącym jest lekarz (tylko 15% z nich posiada jedną z wymaganych na tym stanowisku specjalizacji),
  • w 78% obecna jest pielęgniarka epidemiologiczna (84% z nich ma specjalizację w zakresie pielęgniarstwa epidemiologicznego),
  • w 71% szpitali w skład zespołu wchodzi specjalista mikrobiologii.
Jest nad czym pracować...

- W większości przypadków funkcje personelu powołanego do zespołu kontroli zakażeń są łączone z innymi obowiązkami w szpitalu, co może być istotnym czynnikiem zmniejszającym efektywność działania zespołu - tłumaczył główny inspektor sanitarny.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH