Stres wywołuje potrzebę uspokojenia. Takim sposobem może być jedzenie, jako czynność wysoce przyjemna...

Co drugi Polak cierpi na nadwagę lub otyłość. Nie bierze się to znikąd i nagle. Mniej więcej bowiem do drugiego roku życia w organizmie człowieka kształtuje się ilość komórek tłuszczowych. Nie ma tutaj jednak żadnej normy, bo każdy z nas ma inne uwarunkowania genetyczne i inną budowę.
Jedno jest pewne, nie należy przekarmiać dzieci. Będą później dorosłymi z nadwagą.
Drugim etapem życia człowieka, w którym następuje wzrost komórek tłuszczowych jest okres pokwitania (12-16 lat).
Jeśli do 16. roku życia młody człowiek jest szczupły, w dorosłym życiu jego komórki tłuszczowe tylko powiększą się, ale u "utuczonego" dziecka, gdy dorośnie - komórki tłuszczowe nie tylko się powiększą, ale i będą się namnażać. Znacznie trudniej wtedy schudnąć.

Ważny styl życia

Osoby, które tendencje do nadwagi mają zakodowaną genetycznie, powinny dużo się ruszać i odpowiednio jeść. Bilans energetyczny musi być ujemny, jeżeli chce się chudnąć, albo zerowy - jeżeli utrzymać masę ciała na takim samym poziomie. Podobnie zdrowy styl życia powinni zachować wszyscy, którzy ukończyli 40. rok życia.
- Weryfikacja stylu życia - mówi dr Agnieszka Jarosz, kierownik Krajowego Punktu Informacyjnego Instytutu Żywności i Żywienia - polega na zmianie nawyków żywieniowych, zmniejszeniu ilości jedzenia i zwiększeniu ruchu. Oduczmy się korzystać z restauracji fast food. Np.
porcja frytek plus hamburger z bułeczką to ok. 800 kilokalorii. A osoby, które mają tendencje do nadwagi nie powinny przekraczać 1500 kilokalorii dziennie. Aby tak było, trzeba ograniczyć przede wszystkim ilość tłuszczów wszelkiego rodzaju i słodyczy.
Potrawy nie powinny być obsmażane ani smażone. Lepiej jeść produkty zawierające łatwiej rozkładające się wielocukry, czyli warzywa, produkty zbożowe.
- Lepiej pić wodę niegazowaną, bo u niektórych osób CO2 zawarte w płynie pobudza apetyt. Podobnie jak napoje alkoholowe, zwłaszcza piwo, które dodatkowo ma sporą ilość kalorii pochodzących z alkoholu i słodu. Istotne jest w profilaktyce nadwagi, by jadać często - co 3, 4 godziny, by organizm nie czuł się "głodzony" i nie musiał gromadzić w nadmiarze energii w oczekiwaniu na następny posiłek. Stres także jest elementem mechanizmu nadwagi. Niepowodzenia wywołują potrzebę uspokojenia - takim sposobem może być jedzenie, jako czynność wysoce przyjemna... - dodaje dr Agnieszka Jarosz.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH