Na co jeszcze czekamy?

Obecnie obowiązująca data wdrożenia i prowadzenia dokumentacji medycznej wyłącznie w postaci elektronicznej - jako obowiązującego standardu - to 1 stycznia 2018 r. Czy ten termin jest realny? Na to pytanie odpowiadają zarządzający szpitalami oraz dostawcy rozwiązań informatycznych.

Pierwotnie elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) miała stać się obligatoryjna już od 2014 r. Termin został prolongowany, gdyż zdecydowana większość placówek nie była do tego odpowiednio przygotowana. Również centralne projekty, niezbędne do powszechnego wdrażania EDM, nie były na tyle zaawansowane (m.in. opóźnienia w realizacji projektu P1), aby ucyfrowienie dokumentacji medycznej stało się standardem.

Bardzo różny stan przygotowań

Obecnie sytuacja jest nieco lepsza, ale nadal daleka od stanu, który pozwalałby z optymizmem zakładać, że od początku przyszłego roku tradycyjna dokumentacja trafi do lamusa. W ubiegłym roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia opublikowało wyniki swoich badań, wskazujących, że do pełnego wdrożenia EDM przygotowanych jest w Polsce ok. 40% placówek.

Dlaczego tak się stało? Czy termin obowiązkowego prowadzenia cyfrowej dokumentacji należy po raz kolejny prolongować poprzez okres przejściowy, w którym oprócz EDM dopuszczalne byłoby też prowadzenie dokumentacji papierowej? Poniże kilka odpowiedzi.

Władysław Perchaluk, wiceprezes Związku Szpitali Powiatowych Województwa Śląskiego, prezes Centrum Zdrowia w Mikołowie informuje nas, że jego szpital potrzebuje 2,5 mln zł, żeby spełnić wymagania do prowadzenia dokumentacji wyłącznie w formie cyfrowej (to koszt zakupu, uzupełnienia lub wymiany sprzętu i oprogramowania oraz szkoleń).

- Trudno odnieść się do terminu ostatecznego wprowadzenia pełnego EDM-u, ponieważ szpitale zgłaszają różny stan zaawansowania przygotowań. Ostatnio ukazało się tzw. kalendarium wprowadzenia zmian etapami. Oczywiście, o ile szpitale będą miały na to środki - zastrzega prezes Perchaluk.

- Może nawet byłoby to realne, gdyby nie wciąż nierozwiązany problem podpisów elektronicznych na dokumentach. Proponowane są różne rozwiązania, ale tu poczekałbym na ostateczne decyzje, jakie zapadną na szczeblu ministerialnym - dodaje.

- Jesteśmy niemal gotowi na prowadzenie wyłącznie elektronicznej dokumentacji medycznej, co w naszym przypadku będzie dużą oszczędnością czasu, bo aktualnie prowadzimy zarówno elektroniczną, jak i drukowaną dokumentację - stwierdza Wojciech Konieczny, dyrektor Miejskiego Szpitala Zespolonego w Częstochowie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.