Na audycję zaprasza...

Kilka firm farmaceutycznych próbowało obejść przepisy prawa i reklamować swoje produkty poprzez sponsoring audycji.

Główny Inspektor Farmaceutyczny zareagował, nakazując zakazania emisji tych przekazów. - Dlaczego tak późno? - pytają prawnicy.

Spoty sponsorskie to nic nowego w zakresie prezentowania się podmiotów.

Firma farmaceutyczna chce dotrzeć ze swoimi produktami do jak największej liczby klientów. Jednak sposób reklamy leków i produktów podlegających regulacjom Prawa farmaceutycznego jest ściśle reglamentowany.

Wielu treści w reklamie zawrzeć nie można, zatem większości najlepszych pomysłów speców od marketingu nie sposób zrealizować.

- Wszystkie ograniczenia powodują, że powstają standardowe, sztampowe reklamy, w których rzadko kiedy pojawia się nowy element. Trudno jest wymyślić innowacyjną reklamę bez wchodzenia w konflikt z jakimś przepisem - ocenia mecenas Przemysław Wierzbicki, partner w kancelarii Rak Wierzbicki & Wspólnicy.

Dlatego, jego zdaniem, pojawiała się wśród niektórych firm tendencja, żeby te ograniczenia obejść, sięgając po spoty sponsorskie. Tym bardziej że zasada sponsoringu nie jest ujęta w przepisach Prawa farmaceutycznego. Jedynym aktem prawnym dotyczącym sponsoringu jest Ustawa o radiofonii i telewizji.

"Życzliwa" konkurencja

Pierwsze pojawiające się w mediach spoty były klasycznym przekazem sponsoringowym.

Stopniowo jednak przekraczano ujętą prawem formułę spotu: dodano nazwę preparatu, później także właściwości leku. Kilka podmiotów poszło w kierunku bardzo agresywnego sponsoringu.

- Przykładem jest jedna z ostatnich decyzji GIF dotycząca działań podmiotu, który opierał aktywność marketingową na agresywnej promocji, byle tylko wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji - ocenia dr Marek Świerczyński z kancelarii Baker & McKenzie.

Podobnie działania firm ocenia GIF: - W ostatnich latach wyraźnie zarysowała się tendencja do podejmowania prób omijania restrykcyjnych przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy produktów leczniczych, w tym m.in. do lokowania treści reklamowych w przekazach oznaczanych jako wskazania sponsorskie - stwierdziła Zofia Ulz, Główny Inspektor Farmaceutyczny.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH