GSK: Dywersyfikacja globalnego biznesu

Najpierw były dwie małe apteki i dwie firmy handlowe, zaczynające od dystrybucji dóbr konsumpcyjnych, otwarte w różnym czasie, na dwóch kontynentach...
Rozwijały się niezależnie od siebie, ewoluując w kierunku farmacji, by w 2000 roku połączyć się w czołowy koncern farmaceutyczny na świecie.
Jeszcze przed fuzją potrafiły zewrzeć się w ostrej konkurencji.
W 1977 roku firma Smith Kline wprowadziła na rynek antagonistę receptora histaminowego H2 (cymetydyna) i był to ogromny komercyjny sukces korporacji z Filadelfii, dający wtedy firmie jedną trzecią przychodów.
Brytyjski Glaxo podjął się zadania przebicia sukcesu Sir Jamesa W. Blacka i jego zespołu i w 1981 roku wprowadził konkurencyjny produkt. Ranitydyna stała się najlepiej sprzedawanym lekiem na receptę na świecie aż do 1988 roku, osiągając po raz pierwszy w historii farmacji status blockbustera, leku, który przynosi swojemu producentowi 1 mld dolarów dochodów rocznie.
Oba koncerny potrafiły zgromadzić zespół doskonałych naukowców. Stąd kolejne przełomowe leki, ale przede wszystkim wizja, że można je odkryć.
Jean-Pierre Garnier, poprzedni CEO GlaxoSmithKline, zwykł mawiać, że zanik plag egipskich pokazuje, iż jesteśmy w stanie wyeliminować choroby, które nękały ludzkość przez wieki.

Pięć punktów szefa

W 2000 roku, dzięki połączeniu firm Smith Kline i Glaxo, powstał największy na świecie koncern farmaceutyczny. Ale taka skomplikowana konstrukcja wymagała ciągłych udoskonaleń, by reagować odpowiednio szybko na zmieniające się otoczenie i być stale efektywną.
Nowy szef firmy, Andrew Witty, ogłosił niedawno cele firmy, które zawarł w pięciu punktach: uproszczenie modelu funkcjonowania, dywersyfikacja i dostarczanie wartościowych leków, delegowanie uprawnień i budowanie zaufania środowiska zewnętrznego.
Dał tym samym jasno do zrozumienia, że można efektywnie zarządzać farmaceutycznym kolosem.
- Zarządzanie tak rozwiniętą strukturą rodzi pewne problemy. Chcemy być firmą nie tylko największą, ale przede wszystkim sprawną w działaniu. Przepływ informacji, szybkość reakcji, proceduralność - to nasze codzienne wyzwania.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH