GSK: Dywersyfikacja globalnego biznesu

Najpierw były dwie małe apteki i dwie firmy handlowe, zaczynające od dystrybucji dóbr konsumpcyjnych, otwarte w różnym czasie, na dwóch kontynentach...
Rozwijały się niezależnie od siebie, ewoluując w kierunku farmacji, by w 2000 roku połączyć się w czołowy koncern farmaceutyczny na świecie.
Jeszcze przed fuzją potrafiły zewrzeć się w ostrej konkurencji.
W 1977 roku firma Smith Kline wprowadziła na rynek antagonistę receptora histaminowego H2 (cymetydyna) i był to ogromny komercyjny sukces korporacji z Filadelfii, dający wtedy firmie jedną trzecią przychodów.
Brytyjski Glaxo podjął się zadania przebicia sukcesu Sir Jamesa W. Blacka i jego zespołu i w 1981 roku wprowadził konkurencyjny produkt. Ranitydyna stała się najlepiej sprzedawanym lekiem na receptę na świecie aż do 1988 roku, osiągając po raz pierwszy w historii farmacji status blockbustera, leku, który przynosi swojemu producentowi 1 mld dolarów dochodów rocznie.
Oba koncerny potrafiły zgromadzić zespół doskonałych naukowców. Stąd kolejne przełomowe leki, ale przede wszystkim wizja, że można je odkryć.
Jean-Pierre Garnier, poprzedni CEO GlaxoSmithKline, zwykł mawiać, że zanik plag egipskich pokazuje, iż jesteśmy w stanie wyeliminować choroby, które nękały ludzkość przez wieki.

Pięć punktów szefa

W 2000 roku, dzięki połączeniu firm Smith Kline i Glaxo, powstał największy na świecie koncern farmaceutyczny. Ale taka skomplikowana konstrukcja wymagała ciągłych udoskonaleń, by reagować odpowiednio szybko na zmieniające się otoczenie i być stale efektywną.
Nowy szef firmy, Andrew Witty, ogłosił niedawno cele firmy, które zawarł w pięciu punktach: uproszczenie modelu funkcjonowania, dywersyfikacja i dostarczanie wartościowych leków, delegowanie uprawnień i budowanie zaufania środowiska zewnętrznego.
Dał tym samym jasno do zrozumienia, że można efektywnie zarządzać farmaceutycznym kolosem.
- Zarządzanie tak rozwiniętą strukturą rodzi pewne problemy. Chcemy być firmą nie tylko największą, ale przede wszystkim sprawną w działaniu. Przepływ informacji, szybkość reakcji, proceduralność - to nasze codzienne wyzwania.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.