Dzięki silnej konkurencji między wytwórcami preparatów OTC pacjenci mogą się spodziewać dużej ilości nowych produktów

Wartość polskiego r ynku OTC w roku 2008 osiągnie 4,34 mld zł, co daje 8,5% wzrost wartościowy sprzedaży.
W okresie dłuższym, średnioroczny wzrost dla najbliższych pięciu lat (do roku 2011) wyniesie 7,5% - prognozują analitycy IMS Poland. Rok 2008 oraz najbliższe lata będą sprzyjające dla rozwoju rynku OTC. Jest to bardzo dobra wiadomość dla konsumentów, którzy, dzięki silnej konkurencji między producentami preparatów bez recepty, mogą spodziewać się dużej ilości nowych produktów spełniających ich potrzeby w zakresie kuracji.
Jest to też sygnał dla producentów preparatów z zakresu samoleczenia, że ten sektor rynku farmaceutycznego będzie bardzo zyskowny. W związku z tym, a także z utrudnieniami w dostaniu się do lekarza, zwłaszcza specjalisty, coraz bardziej istotna stanie się rekomendacja farmaceuty.

Dwucyfrowy wzrost

Rynek OTC obejmuje wszystkie produkty z zakresu samoleczenia dostępne bez recepty - bez względu na status rejestracji przez Ministerstwo Zdrowia oraz dopuszczone do obrotu przez GIS i PZH tzw. suplementy diety. Dynamika rynku OTC w ujęciu wartościowym na pewno osiągnie w 2007 r. dwucyfrowy wzrost. IMS Poland prognozuje dynamikę rynku OTC (wartościowo) w 2007 r. na poziomie 12%. Oznacza to, że rynek ten w Polsce przekroczy pod koniec 2007 roku 4 mld zł.
Ilościowo rynek OTC rozwija się z dynamiką sięgającą 4% i zakończy rok 2007 z wynikiem 646 milionów opakowań. Ilościowy wzrost rynku jest niższy niż wartościowy z powodu coraz większej sprzedaży dużych opakowań oraz konwersji chęci zakupowych konsumenta ze starszych produktów OTC na nowości, które są również droższe od dłużej istniejących na rynku produktów.
W pierwszych 8 miesiącach tego roku na wzrost sprzedaży preparatów OTC wpłynęło kilka czynników.
Rok 2007 był szczególnie udany dla sprzedaży tych produktów w aptekach.
W wartościach bezwzględnych sprzedaż wartościowa w ostatnich 12 miesiącach (do sierpnia 2007 r. włącznie) urosła o 417 mln zł (w cenach producenta) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Trzy główne przyczyny tego wzrostu:

  • Sezonowy wzrost zachorowań na grypę, przeziębienia oraz infekcje w pierwszych dwóch kwartałach roku 2007.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH