Młodzi oczekują, nie proszą

O różnych, także mniej znanych, ale istotnych aspektach dygitalizacji szpitali i innych placówek medycznych rozmawiali uczestnicy sesji "Polskie e-zdrowie, część II" podczas XIII Forum Rynku Zdrowia.

Uczestnicy sesji rozmawiali między innymi o elektronicznej dokumentacji medycznej, a także barierach utrudniających jej w prowadzenie jako powszechnie obowiązującego standardu.

Urządzenia mobilne to już styl życia

Jak podkreślał w swojej prezentacji Jan Butkiewicz, dyrektor sprzedaży pionu opieki zdrowotnej Asseco Poland SA, e-Zdrowie to nie tylko cyfrowe systemy ewidencyjne, ale przede wszystkim spełnianie oczekiwań współczesnego personelu medycznego (zwiększanie "mojej" efektywności, wspieranie "moich" decyzji itp.).

Wskazał też na możliwości tkwiące w platformach e-learningowych, które powinny być szerzej wykorzystywane w placówkach medycznych jako narzędzie edukacji personelu m.in w zakresie informatyzacji.

- Dla młodych ludzi podstawowym medium jest dzisiaj smartfon, a główną platformą komunikacji w internecie stały się media i aplikacje społecznościowe. Dla nich informatyzacja nie jest już żadną innowacją, ale naturalną częścią rzeczywistości - podkreślał dyrektor w Asseco Poland. - Współczesne urządzenia mobilne to już nie tylko komunikacja, ale styl i sposób życia.

Jan Butkiewicz zwracał uwagę, że młodzi ludzie już nie proszą o zdalne rozwiązania w ochronie zdrowia, ale ich oczekują. - Dla nich liczy się łatwość, szybkość, natychmiastowy dostęp do danych. Dotyczy to zarówno pracowników lecznic, jak i pacjentów - podsumował.

Mentalnie nie jesteśmy gotowi?

Czy na takie, wręcz pokoleniowe wyzwania, polski system jest przygotowany? Nie do końca. Bartosz Pampuch, wiceprezes zarządu Comarch Healthcare SA, wskazał na pewne przyzwyczajenia i sposób podejścia do dokumentacji medycznej, który bardzo utrudnia jej - nieuniknioną w najbliższej przyszłości - pełną cyfryzację.

- W przetargach dotyczących elektronicznej dokumentacji medycznej nadal bardzo często pojawiają się zapisy mówiące o "zamawianiu dokumentacji". Nadal więc mamy gdzieś na końcu głowy coś, po co trzeba zadzwonić, zamówić, a następnie dostarczyć w tradycyjnej, papierowej formie, np. odpisy różnego rodzaju zaświadczeń. W przypadku systemów informatycznych nie powinno to wyglądać w ten sposób - apelował Bartosz Pampuch.

- Tymczasem dostęp do dokumentacji medycznej winiem wyglądać tak, jak w przypadku przeglądarki internetowej. Chodzi o zapewnienie możliwości łatwego, szybkiego przeszukiwania dokumentacji pacjenta - oczywiście w oparciu o różne kryteria dostępu - np. dotyczących opisu badań obrazowych czy historii choroby - mówił prezes Pampuch.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.