Młodzi oczekują, nie proszą

O różnych, także mniej znanych, ale istotnych aspektach dygitalizacji szpitali i innych placówek medycznych rozmawiali uczestnicy sesji "Polskie e-zdrowie, część II" podczas XIII Forum Rynku Zdrowia.

Uczestnicy sesji rozmawiali między innymi o elektronicznej dokumentacji medycznej, a także barierach utrudniających jej w prowadzenie jako powszechnie obowiązującego standardu.

Urządzenia mobilne to już styl życia

Jak podkreślał w swojej prezentacji Jan Butkiewicz, dyrektor sprzedaży pionu opieki zdrowotnej Asseco Poland SA, e-Zdrowie to nie tylko cyfrowe systemy ewidencyjne, ale przede wszystkim spełnianie oczekiwań współczesnego personelu medycznego (zwiększanie "mojej" efektywności, wspieranie "moich" decyzji itp.).

Wskazał też na możliwości tkwiące w platformach e-learningowych, które powinny być szerzej wykorzystywane w placówkach medycznych jako narzędzie edukacji personelu m.in w zakresie informatyzacji.

- Dla młodych ludzi podstawowym medium jest dzisiaj smartfon, a główną platformą komunikacji w internecie stały się media i aplikacje społecznościowe. Dla nich informatyzacja nie jest już żadną innowacją, ale naturalną częścią rzeczywistości - podkreślał dyrektor w Asseco Poland. - Współczesne urządzenia mobilne to już nie tylko komunikacja, ale styl i sposób życia.

Jan Butkiewicz zwracał uwagę, że młodzi ludzie już nie proszą o zdalne rozwiązania w ochronie zdrowia, ale ich oczekują. - Dla nich liczy się łatwość, szybkość, natychmiastowy dostęp do danych. Dotyczy to zarówno pracowników lecznic, jak i pacjentów - podsumował.

Mentalnie nie jesteśmy gotowi?

Czy na takie, wręcz pokoleniowe wyzwania, polski system jest przygotowany? Nie do końca. Bartosz Pampuch, wiceprezes zarządu Comarch Healthcare SA, wskazał na pewne przyzwyczajenia i sposób podejścia do dokumentacji medycznej, który bardzo utrudnia jej - nieuniknioną w najbliższej przyszłości - pełną cyfryzację.

- W przetargach dotyczących elektronicznej dokumentacji medycznej nadal bardzo często pojawiają się zapisy mówiące o "zamawianiu dokumentacji". Nadal więc mamy gdzieś na końcu głowy coś, po co trzeba zadzwonić, zamówić, a następnie dostarczyć w tradycyjnej, papierowej formie, np. odpisy różnego rodzaju zaświadczeń. W przypadku systemów informatycznych nie powinno to wyglądać w ten sposób - apelował Bartosz Pampuch.

- Tymczasem dostęp do dokumentacji medycznej winiem wyglądać tak, jak w przypadku przeglądarki internetowej. Chodzi o zapewnienie możliwości łatwego, szybkiego przeszukiwania dokumentacji pacjenta - oczywiście w oparciu o różne kryteria dostępu - np. dotyczących opisu badań obrazowych czy historii choroby - mówił prezes Pampuch.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH