W efekcie stosowania przez firmy farmaceutyczne strategii ukierunkowanych na uzyskanie pozytywnej rekomendacji dla swojego produktu, dochodzi niekiedy do prób wpływania na proces refundacji.

Multimedia

Zdarza się, że proces oceny technologii medycznych (HTA), który powinien służyć zaspokojeniu interesów płatnika publicznego poprzez rekomendowanie kosztowo-efektywnych leków ocenianych na podstawie rzetelnych danych, musi borykać się z "Marketing- -Based Medicine", czyli medycyną opartą na marketingu uprawianym przez przemysł.

To jeden z wniosków wysuwanych w kolejnej publikacji dotyczącej polskiego systemu refundacyjnego i polityki cenowej dokonanej przez Piotra Ozierańskiego (University of Leicester), Lawrence’a Kinga (University of Cambridge) i Martina McKee z London School of Hygiene and Tropical Medicine (The politics of health technology assessment in Poland, Health Policy 108 (2012) 178-193). Praca powstała na podstawie analizy wywiadów udzielonych w latach 2008-2010.

Efekt drzwi obrotowych

Autorzy zauważają, że mimo stałego wzrostu wydatków na nowe leki, polski płatnik wciąż wydaje znacząco mniej na leki oryginalne niż w krajach starej UE. To prowadzi do konkurencji o środki pomiędzy poszczególnymi obszarami terapeutycznymi.

W tych okolicznościach rośnie rola agencji HTA, która pomaga optymalizować wydatki na refundację. Rośnie też zainteresowanie firm farmaceutycznych podejmowaniem prób wpływania na efekt tej oceny.

Na styku sektora publicznego i prywatnego może dochodzić do powstawania nieetycznych zachowań.

Autorzy przywołują np. efekt "drzwi obrotowych" (revolving door syndrome). Polega na przechodzeniu osób pracujących w instytucjach publicznych do firm komercyjnych, z opcją powrotu do służby publicznej.

W przypadku Polski od dłuższego czasu dostrzegane jest zjawisko odpływu kadr z Agencji Oceny Technologii Medycznych do biznesu prywatnego.

Pierwszym krokiem jest zbudowanie pozytywnych relacji z pracownikami Agencji. Jak zauważają autorzy pracy, utorowanie sobie dostępu do nich nie jest trudne do osiągnięcia. Zarówno przedstawiciele rządowej Agencji, jak i komercyjnych firm HTA, to mały, zamknięty krąg osób, które często łączą wcześniejsze relacje naukowe i zawodowe.

Poza oficjalnymi spotkaniami, kontakty na gruncie towarzyskim są nie do uniknięcia.

Dowody niepotwierdzone

W wielu przypadkach efektem tych relacji jest propozycja kontynuowania kariery zawodowej na lukratywnym stanowisku w prywatnej firmie. Wielokrotność dotychczasowych zarobków i szereg dodatkowych korzyści są zachętą dla wykwalifikowanych pracowników publicznych instytucji do zmiany miejsca zatrudnienia. Zabierają ze sobą wiedzę, doświadczenie, znajomość sposobu działania danej instytucji i kontakty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH