Informacje o szczepionkach w środkach przekazu, skierowane do pacjentów, zwiększyły ich sprzedaż

Rynek szczepionek kupowanych przez pacjentów w aptekach po raz pierwszy od 3 lat zanotował wzrost liczby sprzedanych opakowań. Wzrost ten generowany jest gównie przez kilka grup szczepionek, które Polacy zdecydowali się zakupić pod wpływem informacji w mediach, na stronach internetowych, ulotek w przychodniach czy reklamy publicznej.
Największy przyrost w ilościach bezwzględnych odnotowaliśmy w przypadku szczepionki przeciw grypie. Wszechobecna informacja o grożącej epidemii ptasiej grypy spowodowała, że w stosunku do 2004 roku sprzedaż w aptekach wzrosła o 40%. A mogłaby być jeszcze wyższa, gdyby hurtownie zgromadziły większe zapasy.
Drugą grupą szczepionek, o których warto wspomnieć w kontekście dużego wzrostu sprzedaży w 2005 roku, są szczepionki skojarzone w jednej iniekcji stosowane u małych dzieci. Są to szczepionki pełnopłatne, ale rodzice - zachęceni przez lekarzy i pielęgniarki - jak również pod wpływem informacji, jakie można znaleźć na stronach czy forach internetowych, decydowali się na ich zakup. Najpopularniejsza z tych szczepionek to ta, która pozwala wytworzyć odporność przeciwko błonicy, tężcowi, krztuścowi, polio i Hib.
Są to szczepionki równie skuteczne, jak szczepionki starego typu, ale bezpieczniejsze. Dzięki nim dziecko zamiast kilku wkłuć otrzymuje tylko jedno, co pozwala uniknąć niepotrzebnego bólu i stresu małym pacjentom, jak również ich rodzicom.
Kilka tygodni temu słuchacze niektórych stacji radiowych mogli usłyszeć reklamę zachęcającą do szczepienia małych dzieci przeciwko pneumokokom. Na efekty tej akcji, prowadzonej pod honorowym patronatem między innymi Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, nie trzeba było długo czekać. Sprzedaż ilościowa szczepionki chroniącej przed zakażeniem tą bakterią wzrosła w aptekach w ciągu ostatniego kwartału o ponad 90%. Dodajmy, że szczepionki tej nie ma w obowiązkowym zestawie szczepień i rodzice płacą za nią z własnej kieszeni.
Nawet, jeżeli stosowanie niektórych szczepionek nie jest konieczne, to ich zwiększona sprzedaż w aptekach świadczy o rosnącej świadomości społeczeństwa, zwłaszcza że zawsze lepiej zapobiegać chorobom niż je leczyć. A wiedza pacjentów rośnie wraz z narastającą falą informacji w rozmaitych mediach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH