Rozmowa z Arturem Fałkiem, dyrektorem departamentu polityki lekowej i farmacji Ministerstwa Zdrowia

Polityka lekowa ulega od jakiegoś czasu modyfikacji. Refundacja nie jest już zamknięta na nowe cząsteczki, proces rozpatrywania wniosków staje się coraz bardziej efektywny i wkrótce będzie się odbywał bez opóźnień. Wysokość środków na leki powinna się zwiększać, bo nowe i drogie cząsteczki oznaczają większe wydatki - o priorytetach polityki lekowej państwa mówi w wywiadzie dla Rynku Zdrowia Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji Ministerstwa Zdrowia.

Rynek Zdrowia: - Uczestnicy rynku farmaceutycznego zarzucają Ministerstwu Zdrowia arogancję i nieuwzględnianie ich uwag w procesie legislacyjnym. Przykład z ostatnich miesięcy - rozporządzenie w sprawie reklamy leków.

Artur Fałek: - W większości są to nieporozumienia. Nie wiem, dlaczego twierdzi się, że ministerstwo nie brało pod uwagę opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych.
To rozporządzenie było w konsultacjach społecznych i większość uwag, jakie napłynęły, została uwzględniona.
Tak naprawdę w tym rozporządzeniu najwięcej kontrowersji budzi artykuł 13, który reguluje okoliczności spotykania się przedstawicieli medycznych z lekarzami. Zdaniem ministerstwa, spotkania powinny się odbywać poza godzinami pracy i dalsze dyskutowanie tej kwestii nie miało sensu. Ministerstwo było pewne celu, jaki chce osiągnąć. Było też pewne, że rozwiązanie spotka się z oporem podmiotów, biorąc pod uwagę nadesłane opinie. Te uwagi branży nie zostały zlekceważone, zostały rozważone, ale ministerstwo zdecydowało się wprowadzić swoje rozwiązanie.

- Chcecie utrzymać przepis, który zdaniem branży jest niezgodny z prawem?

Proszę mi wskazać przepis, który złamaliśmy tą regulacją. Nie ma takiego.

- A Konstytucja?

Konstytucja bardzo ogólnie odnosi się do wielu rzeczy i musimy pamiętać, że z ogólnej zasady zapisanej w Konstytucji, chociażby swobody działalności gospodarczej, nie można wywodzić wszystkiego.
Mamy do czynienia z rynkiem, który nie jest w pełni swobodny. Rynek leków, zwłaszcza refundowanych, we wszystkich krajach jest regulowany. Regulacje dotyczące reklamy leków w państwach europejskich wywodzą się z dyrektyw unijnych. Podstawa prawna we wszystkich krajach jest taka sama, natomiast rozwiązania się różnią, przy czym te różnice nie są zbyt duże.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH