Margines czy poważny problem

Kary po kontrolach NFZ za "nakładanie się" świadczeń medycznych w I kwartale 2013 r. wydają się niewielkie. Ale Fundusz zapowiada ponowne kontrole u ukaranych świadczeniodawców, a w razie kolejnych nieprawidłowości - dotkliwsze sankcje.

Na razie w województwie małopolskim było to ponad 17 tys. zł, w śląskim - ponad 20 tys. zł, a w podlaskim - 18,7 tys. zł. Pierwsze wyniki kontroli koincydencji przeprowadzonej w grudniu 2012 r. NFZ zaprezentował w marcu br. Zamiarem Funduszu było zwrócenie uwagi świadczeniodawców na istnienie tej nieprawidłowości oraz zasygnalizowanie, że płatnik przywiązuje bardzo dużą wagę do wykrycia prób uzyskania przez świadczeniodawców nienależnej zapłaty.

Niezasadne świadczenia

Zgodnie z zapowiedziami z początku roku Fundusz kontynuuje wyjaśnienia koincydencji świadczeń, czyli sytuacji, w których jednemu pacjentowi - jak wynika z dokumentacji - zostały udzielone świadczenia zdrowotne jednoczasowo przez dwóch różnych lub więcej świadczeniodawców.

Pod koniec maja NFZ zaprezentował dalsze efekty sprawdzania tych nieprawidłowości.

Prowadzone przez oddziały wojewódzkie Funduszu postępowania wyjaśniające dotyczyły: sprawdzenia przypadków świadczeń udzielonych w AOS z jednoczesnym pobytem pacjenta w szpitalu oraz przypadków rozliczania wizyt/świadczeń w POZ-ie w związku z leczeniem choroby przewlekłej - cukrzycy lub choroby układu krążenia z pobytem pacjenta w szpitalu.

W pierwszym przypadku zostało zweryfikowanych 710 świadczeń, z czego 308 było wykazanych niezasadnie.

W drugim zweryfikowano 1952 świadczeń, 910 z nich zostało wykazanych niezasadnie.

Z wytypowanych do kontroli koincydencji POZ/szpital ponad 97 proc. stanowiły koincydencje 2-krotne (jednoczasowe wykazanie dwóch świadczeń), 2,4% koincydencje 3-krotne (jednoczasowe wykazanie trzech świadczeń) i 0,3% koincydencje 4-krotne.

Pacjent zwielokrotniony

Jolanta Pulchna, rzecznik prasowy Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, podaje przykłady jednoczasowych wykazań świadczeń.

W jednym z przypadków według sprawozdawczości pacjent przebywał w szpitalu, a w tym samym czasie pogotowie dwukrotnie zabierało go z domu.

- Po sprawdzeniu okazało się, że szpital umieścił w sprawozdaniu dłuższą hospitalizację, a chory w rzeczywistości został wypisany ze szpitala z zaleceniem: "proszę się zgłosić, gdy stan się pogorszy". Dwukrotnie stan pacjenta pogorszył się na tyle, że chory nie dotarł do szpitala o własnych siłach i musiał wzywać karetkę - podaje Jolanta Pulchna.

W innym przypadku, u pacjenta hospitalizowanego na oddziale pulmonologii, równocześnie wykazano jednak poradę w poradni chirurgii klatki piersiowej. Oba świadczenia umieszczone w sprawozdaniu do zapłaty. - Nieprawidłowo, gdyż szpital, który otrzymuje zapłatę za pełną opiekę nad pacjentem powinien w ramach tych środków w razie potrzeby zapewnić konsultację w poradni - mówi Jolanta Pulchna.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.