Mamy programy i co dalej?

Za nami pierwsze konkursy w ramach realizacji Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, a także nowelizacja przepisów dotyczących programów polityki zdrowotnej. W tym kontekście pytamy ekspertów o najważniejsze warunki skuteczności różnego rodzaju działań profilaktycznych, m.in. podejmowanych przez samorządy.

Przypomnijmy, że Narodowy Program Zdrowia (NPZ) - przyjęty przez rząd we wrześniu 2016 r - wyznacza sześć celów operacyjnych: poprawa sposobu żywienia i aktywności fizycznej; profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i innymi zachowaniami ryzykownymi; prof i laktyka problemów zdrowia psychicznego; ograniczenie ryzyka zdrowotnego, które wynika z zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w środowisku zewnętrznym, miejscu pracy, zamieszkania, rekreacji oraz nauki; promocja zdrowego i aktywnego starzenia; poprawa zdrowia prokreacyjnego.

Różne oceny

- NPZ generalnie oceniam bardzo pozytywnie. Pojawiły się w nim elementy mogące świadczyć o strategicznym znaczeniu NPZ - powiedział Maciej Bogucki, ekspert ochrony zdrowia, podczas II Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 9-11 marca 2017 r.). Dodał: - W programie są cele, jest wielkość finansowania. Jest też mowa o monitorowaniu przebiegu realizacji NPZ, chociaż to chyba najsłabsza część tego dokumentu.

- Niestety, bardzo słabą stroną jest też sam sposób określenia w NPZ jego celów. Powinny być one mierzalne, osiągalne itd. Tak się, niestety, nie stało. W NPZ cele są zarysowane zbyt ogólnikowo. Brakuje też powiązania finansów z efektem, jaki dzięki Programowi chcemy osiągnąć - wyliczał ekspert.

- Zdaję sobie sprawę z tego, że Narodowy Program Zdrowia - po raz pierwszy tworzony w oparciu o ustawę o zdrowiu publicznym - nie jest doskonały - mówiła podczas kongresu Justyna Mieszalska, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie Zdrowia.

- W wielu fragmentach NPZ jest być może zbyt szczegółowy, a ponad 300 zadań nałożonych na różne instytucje publiczne to bardzo duża liczba - przyznała dyrektor Mieszalska. - Z drugiej strony zadania te wychodzą naprzeciw oczekiwaniom społecznym, gdyż obejmują na przykład zapobieganie nadwadze i otyłości. - Nieprzypadkowo w NPZ punkt dotyczący poprawy sposobu żywienia oraz zwiększenia aktywności fizycznej znalazł się na pierwszym miejscu - dodała.

Rozstrzygnięcia i kontrowersje

W kwietniu br. komisje konkursowe powołane do oceny ofert w ramach realizacji NPZ ogłosiły wyniki pierwszych czterech konkursów (m.in. w zakresie poprawy sposobu żywienia i aktywności fizycznej społeczeństwa, a także profilaktyki problemów zdrowia psychicznego). O ile te pierwsze rozstrzygnięcia przeszły w mediach bez większego echa, o tyle emitowany w listopadzie, poświęcony dzietności spot Ministerstwa Zdrowia, przekonujący, że "kto jak kto, ale my króliki wiemy jak zadbać o liczne potomstwo", wywołał lawinę krytyki. Ta kampania w ramach NPZ (cel nr 6 - poprawa zdrowia prokreacyjnego) kosztowała 2,7 mln zł.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.