Według najnowszego raportu PMR Ltd., w latach 2005-2007 rynek leków bez recepty będzie rósł o około 7,5 proc. rocznie

- W 2004 r. wzrost sprzedaży leków dostępnych na receptę po raz pierwszy zanotował niższą wartość niż wzrost segmentu leków bez recepty - wynika z raportu firmy analitycznej PMR Ltd. Segment OTC, na który nie wpływa aż tak znacznie polityka lekowa rządu tylko wydatki konsumentów oraz pogoda (liczba infekcji), w ubiegłym roku zanotował ponad 6-procentowy wzrost.
Czy taka tendencja utrzyma się w najbliższych latach? Zgodnie z prognozą PMR segment Rx będzie w latach 2005-2007 nadal rósł z mniejszą prędkością (ok. 4 proc. rocznie) niż segment OTC. Rynek leków bez recepty, napędzany rosnącą siłą nabywczą polskiego społeczeństwa i coraz większą jego dbałością o zdrowie i urodę, może w najbliższych dwóch latach rosnąć o ok. 7,5 proc. rocznie.

UNIJNY IMPULS

- Polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z preparatów dostępnych bez recepty - trend ten widoczny jest od kilku lat. Mimo to nasz rynek OTC nie jest w pełni ukształtowany i wciąż posiada możliwości stałego i szybkiego wzrostu, tak jak miało to miejsce w krajach Europy Zachodniej i USA - mówi Magdalena Kruszewska, dyrektor marketingu GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. - Na dojrzałych rynkach Wielkiej Brytanii czy Niemiec pacjenci, doceniając korzyści wynikające z takiej formy leczenia, chętniej niż w Polsce stosują preparaty dostępne bez recepty.
Zdaniem Magdaleny Kruszewskiej, dla producentów preparatów dostępnych bez recepty, wejście Polski do UE wiąże się z bardziej restrykcyjnymi, ale jednocześnie szybszymi zasadami rejestracji produktów.
- Obecnie w procesie rejestracji każdego preparatu należy przedstawiać bardzo szczegółową dokumentację badań klinicznych.
Wymaganie wyższej jakości dokumentów rejestracyjnych przyspiesza cały proces. Sprecyzowane zostały również przepisy dotyczące treści, jakie można przekazywać konsumentom w reklamach - dodaje dyrektor Kruszewska.
- W Unii Europejskiej zmieniają się też zasady dotyczące suplementów diety, producenci nie będą już mogli w reklamach sugerować ich leczniczych właściwości.

PRZYCZYNY POZYTYWNE I NEGATYWNE

Z kolei Andrzej Schonert, dyrektor marketingu US Pharmacia uważa, że na wzrost rynku OTC główny wpływ mają: wprowadzanie na rynek coraz skuteczniejszych i nowoczesnych leków OTC oraz zdobyte przez pacjentów i lekarzy doświadczenia związane z ich użyciem.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH