Leczenie niepłodności do poprawki

Ustawa regulująca leczenie niepłodności jest aktem prawnym ze wszech miar pożądanym, szczególnie biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia na terytorium Polski bezpieczeństwa dokonywania procedur zapłodnienia pozaustrojowego. Projekt ustawy o leczeniu niepłodności, wdrażając do polskiego prawa dyrektywy unijne, określa standardy w zakresie leczenia niepłodności, ingerując jednak zbyt daleko w medyczne aspekty przeprowadzania procedur wspomaganego rozrodu.

Polski ustawodawca, koncentrując się jednak na implementacji do ustawodawstwa przepisów prawa europejskiego, zapomniał o wprowadzeniu do projektu ustawy przepisów zapewniających przejrzystość prowadzonych procedur i równe traktowanie podmiotów ubiegających się o pozwolenie na prowadzenie kliniki leczenia niepłodności.

Co z konfliktem interesów?

Projekt ustawy obecnie nie zawiera przepisów gwarantujących przejrzystość prowadzenia nadzoru nad procedurami wydawania pozwoleń, kształcenia czy kontroli, jawnie faworyzując kliniki prowadzące badania akademickie bądź z nimi współpracujące, czyli w praktyce kliniki leczenia niepłodności powiązane z kadrą profesorską.

W ślad za ostatnio wprowadzonymi zmianami do ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia czy zapisami szeroko dyskutowanej ustawy o refundacji leków, do ustawy o leczeniu niepłodności powinien zostać wprowadzony obowiązek składania przez osoby, których decyzje mają wpływ na działalność podmiotów prowadzących kliniki leczenia niepłodności, deklaracji dotyczącej konfliktu interesów.

W państwie prawa nie może zostać dopuszczone rozwiązanie polegające na przyznaniu niektórym właścicielom czy udziałowcom klinik leczenia niepłodności szczególnych uprawnień, w tym nadzorczych czy kontrolnych w stosunku do pozostałych klinik realizujących procedury in vitro. Ten problem powinien zostać rozwiązany poprzez wprowadzenie odpowiednich wymogów, gwarantujących obiektywność ocen, jakie muszą spełniać osoby powołane do pełnienia obowiązków dydaktycznych, opiniodawczych czy badawczych.

Obowiązkowo deklarację dotyczącą konfliktu interesów powinni składać zatem członkowie Rady do Spraw Leczenia Niepłodności, osoby, które zostaną powołane do kontroli przestrzegania przepisów ustawy oraz członkowie kadry dydaktycznej, która będzie prowadziła obowiązkowe szkolenia dla personelu klinik leczenia niepłodności. Wprowadzenie tego obowiązku jest uzasadnione w świetle tej okoliczności, że zgodnie z projektem Rada do Spraw Leczenia Niepłodności będzie organem doradczym i opiniodawczym ministra zdrowia.

Opinia Rady do Spraw Leczenia Niepłodności brana będzie pod uwagę przez ministra zdrowia przy nadawaniu statusu centrum leczenia niepłodności. Rada do Spraw Leczenia Niepłodności powinna być zatem organem obiektywnym i bezstronnym. Minister zdrowia powinien mieć ustawową podstawę do tego, by jako jedną z przesłanek uwzględnianych przy podejmowaniu decyzji w sprawie powołania i odwołania członków do Rady do Spraw Leczenia Niepłodności była złożona przez daną osobę deklaracja dotycząca konfliktu interesów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.