Korekta czy systemowa rewolucja?

Kilkuletnia praktyka orzecznicza wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych i zapowiedzi ministra zdrowia dotyczące reformy zasad i trybu ustalania odszkodowania i zadośćuczynienia w przypadku zdarzeń medycznych nakazują zadać pytanie: czy państwo polskie dysponuje spójną i przemyślaną koncepcją pozasądowego rozstrzygania sporów o odszkodowaniach i zadośćuczynieniach w przedmiotowych kwestiach?

Dwie drogi

Obecnie pacjent lub inni uprawnieni do żądania świadczenia pieniężnego za szkodę na osobie powstałą przy udzielaniu świadczeń medycznych - nie wikłając się w egzegezę terminów "zdarzenie medyczne", właściwą ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy "błąd medyczny" - może skorzystać z dwóch alternatywnych dróg dochodzenia swoich praw: przed komisją lub właściwym rzeczowo i miejscowo sądem powszechnym.

W l iteraturze przedmiotu najczęściej wskazywano następujące zalet y tego trybu rozstrzygania sporów cywilnoprawnych:

niskie koszty postępowania dla uprawnionych (nie więcej niż kilkaset złotych, przy wpisie za złożenie wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego na poziomie stałej opłaty 200 zł - dla porównania analogiczna opłata sądowa przy wniesieniu pozwu do sądu powszechnego jest znacznie wyższa i wynosi 5% wartości przedmiotu sporu);

szybkość procedowania (komisja wydaje orzeczenie nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku, i nawet jeżeli dość często komisje przekraczają ten termin instrukcyjny, to jednak czas rozpatrzenia sprawy jest prawie zawsze krótszy niż w przypadku sporu przed sądem cywilnym);

mniejszy formalizm i rygoryzm postępowania w stosunku do procedury przed sądami cywilnymi.

Do podstawowych wad funkcjonowania komisji zaliczam:

brak środków prawnych w przypadku ustalenia odpowiedzialności za szkodę na przyszłość i przyznania prawa do renty;

sztuczne limity kwotowe dla przyznawanych odszkodowań: maksymalna wysokość świadczenia (odszkodowania i zadośćuczynienia) z tytułu jednego zdarzenia medycznego w odniesieniu do jednego pacjenta wynosi nie więcej niż 100 000 zł, a w przypadku śmierci pacjenta 300 000 zł (rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2013 r., w sposób dość wątpliwy z punktu widzenia konstytucyjności regulacji, wprowadza dodatkowe zróżnicowanie wewnętrzne tego świadczenia, gdyż w tej kwocie odszkodowanie maksymalne wynieść może 200 000 zł, a zadośćuczynienie - kluczowa war tość w przypadku śmierci pacjenta - jedynie 100 000 zł);

niemożność merytorycznego orzekania ponad samo stwierdzenie o fakcie istnienia bądź braku zdarzenia medycznego - to ubezpieczyciel (i to bez konieczności porozumienia ze szpitalem) decyduje o wysokości proponowanego świadczenia;

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.