Trudno dziś wyobrazić sobie podejmowanie kluczowych decyzji zarządczych przez menedżerów szpitali, bez sięgania po narzędzia informatyczne lub dane gromadzone w szpitalnych systemach informacyjnych.

W moim przekonaniu każda decyzja zarządcza winna być poprzedzona odpowiednią analizą. Rzetelnie i odpowiednio szczegółowo przygotowane narzędzia informatyczne dają możliwości zidentyfikowania problemu, oceny bieżącej sytuacji i ewentualnych efektów podjętej decyzji - zaznacza Arkadiusz Cysek, prezes zarządu Szpitala Barlinek Sp. z o. o.

Szpital ten korzysta zarówno z systemów informatycznych obsługujących tzw. część białą, jak i administracyjną.

Raporty finansowe i statystyczne

- Najczęściej stosowanym narzędziem informatycznym funkcjonującym w naszym szpitalu są tzw. raporty finansowe i raporty statystyczne - dodaje prezes Cysek.

Raporty finansowe sporządzane są przez systemy administracyjne (np. system finansowo-księgowy). - Odpowiednio opracowane raporty generowane z systemu finansowo-księgowego są kopalnią wiedzy dla zarządzających. Przykładem decyzji, której podstawą są wnioski z danych zawarte w raportach, może być decyzja o zastąpieniu funkcjonowania danej komórki organizacyjnej szpitala umową outsourcingową - np. laboratorium szpitalne, kuchnia, pralnia itp. - podaje szef szpitala w Barlinku.

Wyjaśnia, ż e z kolei rapor t y s tatystyczne sporządzane są przez systemy i n format yc zne obs ługuj ą ce część medyczną działalności szpitala. Przykładem wykorzystania tego typu informacji może być decyzja o utworzeniu przez szpital nowej poradni specjalistycznej w sąsiedniej miejscowości.

- Informacje o osobach zapisanych w kolejce oczekujących na poradę w danej poradni powiązane ze strukturą zamieszkania tych osób pozwalają zwiększyć szanse powodzenia przedsięwzięcia poprzez zlokalizowanie poradni w miejscowości, w której zapotrzebowanie na jej usługi jest największe. Odpowiednio zagregowane dane historyczne gromadzone w systemie informatycznym obsługującym poradnie specjalistyczne pozwalają również zidentyfikować np. potrzeby pacjentów na konkretne zabiegi, potrzeby kadrowe i sprzętowe itp. - wylicza Arkadiusz Cysek.

Wykorzystać potencjał systemów

W opinii Marka Dynowskiego, prezesa zarządu spółki Medinet w Grupie Kapitałowej Simple S.A., zarządzanie jednostką ochrony zdrowia niewiele różni się w warstwie podstawowej od zarządzania innym przedsiębiorstwem usługowym. Mimo że zdecydowanie różni się "produkt", cel zawsze jest taki sam - dostarczyć klientowi, w tym wypadku pacjentowi, jak najlepszą usługę. W przypadku ochrony zdrowia tą usługą jest świadczenie medyczne, które powinno być optymalnie dobrane do potrzeb każdego pacjenta.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.