Katarzyna Bondaryk, szef praktyki Prawa farmaceutycznego i biotechnologii, Kancelaria Hogan & Hartson Jamka sp.k. Piotr Iwanowski, Stowarzyszenie na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych w Polsce

Koncepcja aptek szpitalnych zrodziła się w celu nadania farmaceutom statusu współdecydentów w procesie leczenia.
Farmaceuta szpitalny stał się tym ogniwem, które pomaga lekarzowi w podjęciu decyzji o optymalnej dla danego pacjenta terapii farmakologicznej.
W świetle przepisów Prawa farmaceutycznego, apteka szpitalna jest powoływana w celu zaopatrzenia oddziałów szpitalnych lub innych nie wymienionych z nazwy zakładów przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych wykonywanych w tym zakładzie lub jednostce organizacyjnej wchodzącej w skład zakładu. Prawo farmaceutyczne reguluje także zakres usług farmaceutycznych, należących do uprawnień aptek przyszpitalnych.
Należą do nich:

  • sporządzanie leków do żywienia pozajelitowego oraz do żywienia dojelitowego
  • przygotowywanie leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych
  • wytwarzanie płynów infuzyjnych
  • organizowanie zaopatrzenia szpitala w produkty lecznicze i wyroby medyczne
  • przygotowywanie roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej
  • udział w monitorowaniu działań niepożądanych leków
  • udział w badaniach klinicznych prowadzonych na terenie szpitala (o czym szerzej w dalszej części)
  • udział w racjonalizacji farmakoterapii oraz współuczestniczenie w prowadzeniu gospodarki produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w szpitalu.

Poza udzielaniem wskazanych usług farmaceutycznych, ustawa nakłada na aptekę obowiązek "ewidencjonowania próbek do badań klinicznych".
Apteka przyszpitalna ma obowiązek ponadto ewidencjonować dary produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych. Przepisy Prawa farmaceutycznego dają aptece upoważnienie do ustalania procedur wydawania oddziałom oraz pacjentom szpitalnym produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Dlaczego taka liczba

Apteka szpitalna jest tworzona na podstawie zgody właściwego dla danej jednostki wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego uzyskiwanej na wniosek dyrektora ZOZ-u. Dla uzyskania takiej zgody konieczne jest spełnienie określonych przez ustawę wymogów lokalowych i jakościowych wymienionych w art. 98 Prawa farmaceutycznego. Ustawa nakłada również obowiązek zatrudnienia w aptece farmaceuty do pełnienia roli kierownika apteki.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH