Mniejsze firmy medyczne będą miały problem ze znalezieniem potencjalnego, znaczącego partnera finansowego

Jedno tylko ubiegłoroczne wejście funduszu Mid Europa Partners w dwa centra usług abonamentowych - Lux Med i Medycynę Rodzinną, spowodowało, że ilość prywatnego kapitału, jaki napłynął do sektora medycznego w Polsce, zwiększyła się kilkakrotnie. - Z tego względu w obecnej chwili fundusze są bardzo znaczącym graczem w segmencie usług abonamentowych i odgrywają istotną rolę w konsolidacji tego rynku - uważa Michał Rusiecki, partner w Enterprise Investors, firmie zarządzającej funduszami typu private equity, która zainwestowała dotąd w 106 firm w Polsce i innych krajach Europy Środkowej, a na giełdę warszawską wprowadziła już 25 z nich.
Na wpływ inwestycji funduszu Mid Europa zwraca też uwagę Marcin Halicki, partner w funduszu Cornerstone Partners, którego zdaniem inwestycja ME spowoduje przyspieszenie procesów konsolidacyjnych w tej branży, co oznacza więcej przejęć i fuzji.
- Zmusza to właścicieli innych firm do przemyślenia strategii rozwoju i dostosowania jej do nowej sytuacji. Należy również spodziewać się pewnego przyspieszenia inwestycji w majątek, w zwiększenie konkurencyjności, np. dalszy rozwój sieci oddziałów, wchodzenie w nowe usługi, również w szpitale, ale bardzo ostrożnie - zaznacza Halicki, który aktualną skalę inwestycji funduszy w usługi medyczne w Polsce szacuje do 100 mln euro.

Giełdowa bessa

W ostatnich latach największe firmy abonamentowe spekulowały, jaką drogę rozwoju wybrać i często wskazywały na giełdę. Póki co, żadna z nich nie zrealizowała tego planu i wiele wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości targające nimi wahania nie ustaną.
- W tym roku ciężko będzie wejść na giełdę po dobrej cenie firmom małym i średnim, takim jak nasza była spółka Medycyna Rodzinna - zauważa Michał Rusiecki, przypominając ostatnie zawirowania giełdowe. - Biorąc pod uwagę słabe obecnie wyceny spółek, cieszę się, że sprzedaliśmy Medycynę Rodzinną funduszowi Mid Europa, który obecnie bardzo dobrze płaci za firmy medyczne. Uznaliśmy ich ofertę za lepszą niż wejście na giełdę. Wygląda na to, że podobnie myśleli właściciele Lux Med-u.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH