Kiedy ubezpieczyciel wejdzie na rynek medyczny

Po raz kolejny przesunięto termin ogłoszenia strategii PZU 3.0., która ma obejmować okres do 2020 r. Mają się w niej znaleźć cele i plany PZU SA dotyczące m.in. sektora ochrony zdrowia. Ostatnio mówiło się, że strategia ujawniona zostanie w połowie stycznia. Jednak gdy piszemy te słowa, wciąż nic nie wiadomo.</

Wcześniej zapowiadano, że ubezpieczyciel dokona ekspansji na rynek usług medycznych. Od strony finansowej spółka jest na to przygotowana.

- Jesteśmy w tak dobrej sytuacji, że nie mamy - zarówno ze względów kapitałowych, jak i płynnościowych - praktycznie żadnych ograniczeń. Zatem nasza strategia nie będzie się koncentrowała na tym, co możemy zrobić z bardzo niewielkimi zasobami, ale co możemy zrobić z ogromnymi zasobami - ogłosił pod koniec sierpnia zeszłego roku w wypowiedzi dla agencji informacyjnej Newseria Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU SA.

Wejście na rynek usług medycznych tak dużego gracza jeszcze bardziej umocni pozycję firm ubezpieczeniowych, które według ekspertów, poprzez powiązane z nimi sieci medyczne, już teraz kreują rzeczywistość na rynku zdrowia (z abonamentów medycznych i ubezpieczeń opłacanych przez pracodawcę korzysta w sumie około trzech milionów osób).

Główni gracze

Teraz rynek prywatnych usług medycznych podzielony jest pomiędzy trzech dużych graczy: Lux Med, Medicover i Enel-Med, a także wiele mniejszych przychodni i tysiące prywatnych gabinetów lekarskich.

Liderem jest Grupa Lux Med. Ma 164 placówki własne i przyzakładowe, współpracuje z ponad 1600 poradni medycznych, a także z firmami ubezpieczeniowymi i NFZ. Jak podaje Grupa, pod jej opieką jest ponad 1,4 mln pacjentów, w tym 800 000 z wykupionym abonamentem.

Medicover posiada w Polsce 30 własnych Centrów Medicover w największych miastach oraz Szpital Medicover w warszawskim Wilanowie. Współpracuje z ponad 600 placówkami medycznymi. Każdego roku udziela ponad 2 milionów konsultacji lekarskich i przeprowadza 32 miliony badań. Dysponuje kadrą ponad 1500 lekarzy i 600 pielęgniarek. Ma 650 tys. klientów, w tym 480 tys. abonamentowych.

Z kolei Enel-Med ma pond 300 tys. klientów, w tym ponad 150 tys. abonamentowych. Zatrudnia ok. 960 lekarzy, personel medyczny nielekarski to ok. 470 osób. Współpracuje z ponad 1300 placówek. Przychody w 2013 r. wyniosły prawie 200 mln zł.

Udział w tym gronie tak bogatego jak PZU inwestora sporo zmieniłby na rynku ubezpieczeń zdrowotnych i w ogóle w ochronie zdrowia.

- PZU jest dużym graczem rynkowym i kilka lat temu ogłosił strategię osiągnięcia 5 mld zł ze sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych w ciągu 5 lat. Niestety, nie udało się osiągnąć zakładanego wyniku - przypomina Adam Rozwadowski, prezes Centrum Medycznego Enel-Med S.A.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH