Żeby na rynku pojawiały się coraz skuteczniejsze leki, producenci muszą spotykać się z płatnikiem w połowie drogi.

Czy lek innowacyjny to taki, który jest odkryciem na miarę Nagrody Nobla, czy może już ten, którego podanie jest dużo prostsze i wygodne dla pacjenta? Między innymi na takie pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy jednej z sesji w trakcie IV Forum Rynku Zdrowia "Farmacja - czy każda nowość jest innowacją".
Trudno znaleźć jednoznaczną definicję innowacyjności w farmacji; pytanie o nią powraca jak bumerang, m.in.w dyskusjach dotyczących np. kryteriów refundowania nowych terapii.

Nobel? Niekoniecznie.

Zdaniem Jerzego Toczyskiego, prezesa zarządu i dyrektora generalnego Glaxo- SmithKline Pharmaceuticals w Polsce, ważne jest, kto tworzy definicję innowacyjnego leku.
- Jako firma nie mamy monopolu na określanie tego, co jest lekiem innowacyjnym.
Wiemy, co myśli na ten temat płatnik w Europie. To właśnie płatnik decyduje o tym, co jest lekiem innowacyjnym.
Staramy się dostosować do wymagań płatnika, pytamy, jakie są jego kryteria, jeżeli chodzi o innowacyjność. Inwestowanie w innowacje musi się opłacać.
Kryterium klasyfikacji badań jest to, czy lek będzie refundowany, a nie czy będzie zarejestrowany, co wywołuje u badaczy szok - mówił Jerzy Toczyski.
Zdzisław J. Sabiłło, prezes Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma, uważa, że innowacji nie można rozumieć jako postępu na miarę Nobla: - Istotna jest wartość danego preparatu. Na przykład w Szwecji ta wartość mierzona jest pozytywnymi skutkami społecznymi.
Co więc przesądza o faktycznej innowacyjności preparatu? Zdaniem prezesa Toczyskiego, ważne jest, do czego porównuje się nowy lek i jakie korzyści można osiągnąć po wprowadzeniu go na rynek.
Donald Bellamy, prezes Novartis Poland, uważa, że metody pomiaru korzyści są związane z rozwojem medycyny: - Metody oceny są coraz bardziej wysublimowane w związku z rozwojem medycyny. Wyobraźmy sobie np. czasy, kiedy nie było antybiotyków... - mówił prezes Bellamy.

Trzeba porównywać

- Kiedy dyskutujemy o innowacyjności w farmacji, to dyskutujemy o tym, co nowego zyskujemy w leczeniu pacjenta, o tym, co pozwoli nam skuteczniej leczyć. Chodzi o tzw. wartość dodatkową w stosunku do dotychczas stosowanych produktów - mówił Wojciech Kuźmierkiewicz, dyrektor ds. polityki przemysłowej Polpharma SA i wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego (PZPPF).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.