Prof. Henryk Mruk z Katedry Strategii Marketingowych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu

Zwiększenie wskaźnika rentowności apteki może być rezultatem wzrostu obrotów, zmniejszenia kosztów oraz obydwu tych działań. Apteka może zwiększyć obrót m.in. dzięki umiejętnemu zarządzaniu marketingowemu, wprowadzaniu nowych produktów do obrotu, pozyskaniu nowych pacjentów, świadczeniu usług doradczych.
Może też zmniejszyć koszty dzięki np. lepszej organizacji pracy, wyższej wydajności, nowym technologiom. W wielu przypadkach działania właściciela mają wpływ na poziom rentowności. Zdarzają się jednak przypadki - np. przeniesienie przychodni lekarskich - kiedy rentowność apteki spadnie do granic opłacalności.
W zarządzaniu apteką sprawdza się wiele technik, które są z powodzeniem stosowane w handlu detalicznym - np. ułożenie preparatów na wysokości oczu pacjenta, przy kasie, za plecami farmaceuty, multifacing (kilka opakowań obok siebie), tworzenie kategorii produktów (np. "walka z przeziębieniem"). Duże znaczenie ma też profesjonalna obsługa pacjenta - wygląd i zachowania pracowników, techniki komunikowania się, doradztwo, budowanie relacji z pacjentami.
Korzystne dla apteki może też być funkcjonowanie w ramach sieci, co pozwala na uzyskiwanie wielu korzyści, takich jak: niższe ceny zakupu, wyższe marże, wsparcie promocyjne, przepływ informacji, doskonalenie kwalifikacji, tworzenie wspólnych programów lojalnościowych. Działając w sieci trzeba się jednak liczyć z częściową utratą niezależności, podporządkowania się wspólnej strategii działań, polityce cen i marż, a także koniecznością ujawniania części informacji handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH