Jakość zależy od kultury organizacji pracy

Szpitale są zainteresowane podnoszeniem jakości świadczeń, chociaż wysiłek, jaki w to wkładają, nie jest obecnie wystarczająco premiowany przez płatnika. Eksperci jednak zwracają uwagę, że inwestycje podnoszące poziom bezpieczeństwa pacjenta są zawsze bardziej opłacalne - także finansowo - niż koszty związane z ewentualnymi zdarzeniami niepożądanymi.

O tym, co zrobić, aby pacjent był w szpitalu bezpieczny, jak zminimalizować ryzyko zdarzeń niepożądanych i czy opłaca się inwestować w jakość, rozmawiano podczas pierwszej części sesji "Szpital XXI wieku. Jakość świadczeń, bezpieczeństwo pacjenta, stabilność finansowa - wybrane zagadnienia" w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.).

Zdaniem Rober ta Mołdacha, wiceprzewodniczącego Rady ds. Taryfikacji, doradcy prezydenta Pracodawców RP, pierwszym elementem właściwego funkcjonowania opieki medycznej jest zaangażowanie i dobra komunikacja całego personelu. Efektem końcowym jest zdrowy i zadowolony pacjent, ale zadowolenie to jest okupione kosztem ekonomicznym i wkładem intelektualnym.

Każdy sobie...

- Kultura organizacji wydaje się kluczem do tego, by pacjent czuł się bezpieczny w systemie ochrony zdrowia. Nawet najwyższe standardy, jakie będzie próbował wdrożyć w danej placówce jej menedżer, nie pomogą, gdy napotkają na brak zrozumienia i akceptacji ze strony personelu. Dziś mamy z tym duży problem. Często wbrew źle rozumianej hierarchii dochodzi do braku współpracy pomiędzy poszczególnymi pracownikami danej organizacji. Nie myślimy o tym, że od tego właśnie zależy sukces danej placówki i jej efektywność - zaznaczał Mołdach.

W podobnym tonie wypowiadał się dr Paweł Grzesiowski, prezes Fundacji "Instytut Profilaktyki Zakażeń" i Stowarzyszenia Higieny Lecznictwa. - Jeżeli pielęgniarka widzi, że lekarz popełnił błąd, to często ten fakt nie wychodzi na światło dzienne, właśnie z powodu źle rozumianej zależności w pracy. Wciąż bowiem w wielu miejscach brakuje świadomości, że na efekty i jakość oferowanych świadczeń ma wpływ cały personel. Co z tego, że do zabiegu użyjemy bezpiecznego sprzętu jednorazowego czy antybakteryjnych nici, jeżeli lekarz niedokładnie umyje ręce, czy golarka użyta przed zabiegiem będzie niesterylna? - pytał dr Grzesiowski.

Eksperci zwracali uwagę, że obecnie też trudno mówić o tym, czym jest jakość w ochronie zdrowia, gdyż poszczególne podmioty prezentują inne efekty kliniczne i jakość opieki. - Dziś pacjent jest zagubiony, bo faktycznie nie wie, jakiej jakości może oczekiwać w danym miejscu - dodał Mołdach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.