Jak trudno ułatwić życie pacjentom...

Rozmowa z Andrzejem Jarominem, wiceprezesem iMed24 S.A.

- Swego czasu e-handel był czymś egzotycznym. Nie sądzi pan, że dziś równie egzotycznym jest obsługa pacjentów via internet?

- Poniekąd tak, a to dlatego, że jest bardzo rzadko spotykana. Dziś wszelkie e-usługi adresowane do służ-by zdrowia napotykają liczne bariery związane przede wszystkim z tym, iż większość placówek opieki zdrowotnej boryka się z problemami finansowymi wynikającymi z niskiego kontraktowania świadczeń przez NFZ. Kierujący jednostkami ochrony zdrowia borykają się więc z problemami - że się tak wyrażę - natury bieżącej, więc nie myślą

0 wprowadzaniu jakichś znaczących innowacji. Z drugiej strony jest tak, że pojęcie "zdrowie" kojarzy się pacjentom z bezpośrednim kontaktem z lekarzem.

1 choćby dlatego sami pacjenci dziś rzadko oczekują tego typu usług.

- Czy to znaczy, że polski pacjent woli stać godzinami w kolejkach do rejestracji i dowiedzieć się, że specjalista przyjmie go za trzy miesiące, niż posiąść tę wiedzę w parę minut, rejestrując się przez internet?

- Sama rejestracja online jest, jak najbardziej, udogodnieniem dla pacjenta. Sceptycyzm pacjentów do e-usług wyraża się szczególnie w kontekście kontaktów z lekarzem. Tu wciąż pokutuje pogląd, że kontakt osobisty jest jak gdyby lepszej jakości niż ten realizowany za pośrednictwem internetu. Natomiast co do rejestracji online, sprawa ma się jednoznacznie: to bardzo wygodna e-usługa dla pacjenta. Mamy przykłady z życia. Są placówki, w których funkcjonuje tzw. call center w rejestracji pacjenckiej. I tam średni czas oczekiwania na to, że ktoś odbierze telefon, wynosi ok. 20 minut. Krócej niż w tradycyjnej kolejce do okienka, ale na tyle długo, by się zniechęcić do takiej usługi. I w takich sytuacjach bardzo często sami pacjenci domagają się, by w takiej placówce można było rejestrować się przez internet...

- Czy są jakieś szacunki obrazujące, jaka część systemu ochrony zdrowia korzysta z e-rejestracji?

- Nie ma profesjonalnych badań w tej mierze. Z własnych obserwacji wynika, że z tego rozwiązania korzysta w Polsce nie więcej niż 300 przychodni.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH