Jak rzecznik z dziennikarzem

W dzisiejszym świecie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie mediów bez współpracy redakcji z rzecznikami prasowymi. Dotyczy to także instytucji ochrony zdrowia. Są dni, kiedy tylko do Centrali NFZ trafia niemal setka pytań od dziennikarzy. Co o wzajemnych relacjach sądzą przedstawiciele obu profesji?

Tempo, z jakim pracują dzisiejsze redakcje, bywa często największym wyzwaniem dla rzeczników prasowych "zdrowotnych" urzędów i szpitali. Do takich sytuacji dochodzi zwłaszcza wtedy, gdy dziennikarze pytają o trudne kwestie, wymagające pewnego przygotowania także z ich strony, o co jednak trudno pod presją czasu. Oczekują, że to rzecznik kompetentnie wytłumaczy istotę problemu.

- Dziennikarze pracują w pośpiechu i zdarza się, że nie mają czasu wysłuchać nie tylko ekspertów, których proponujemy, ale i samego rzecznika - ocenia Katarzyna Jagodzińska-Kalinowska, rzecznik Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Dodaje, że warto, by dziennikarz poszukujący informacji które są zamieszczane na stronie Agencji, sięgnął najpierw do komunikatów opisujących problem, a dopiero potem po telefon. Jednocześnie przyznaje, że język komunikatów bywa trudny, gdyż ocena technologii medycznych, choć nie jest wiedzą tajemną, nie pozwala się opisać w prostych słowach.

- Jeśli jest taka konieczność, wytłumaczę, ale proszę o danie sobie i mnie czasu na zebranie informacji - zaznacza rzecznik AOTMiT, dodając, że w takich przypadkach chodzi "choć o godzinę".

Z "urzędowego" na polski

O ile język komunikatów urzędowych dotyczących ochrony zdrowia może się okazać czasem niezrozumiały dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy, o tyle komunikaty prasowe dla mediów powinny być pisane prostym języ kiem. Co do tej zasady zgadzają się zarówno dziennikarze, jak i rzecznicy prasowi.

- Staram się tłumaczyć zacnym profesorom, że nie ucierpi ich autorytet, jeśli w materiale dla mediów popularnych wypowiedzą się w sposób mniej naukowy, za to zrozumiały dla kogoś, kto profesorem nie jest - streszcza swoje zabiegi o jasność przekazu Jarosław Rybak, kierownik Biura Dyrektora Wojskowego Instytutu Medycznego.

Jak podkreśla, mówiąc już o wysyłanych redakcjom informacjach prasowych, "jeśli my, rzecznicy, nie uprościmy informacji, to uprości ją dziennikarz i mamy kryzys zamiast sukcesu".

Dlaczego dziennikarze mają tendencję do skracania i upraszczania nadsyłanych materiałów? - Bo muszą być zrozumiałe dla czytelnika, od którego trudno wymagać specjalistycznej wiedzy - odpowiada Grzegorz Zasępa, z-ca redaktora naczelnego Super Expressu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.