Jak rzecznik z dziennikarzem

W dzisiejszym świecie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie mediów bez współpracy redakcji z rzecznikami prasowymi. Dotyczy to także instytucji ochrony zdrowia. Są dni, kiedy tylko do Centrali NFZ trafia niemal setka pytań od dziennikarzy. Co o wzajemnych relacjach sądzą przedstawiciele obu profesji?

Tempo, z jakim pracują dzisiejsze redakcje, bywa często największym wyzwaniem dla rzeczników prasowych "zdrowotnych" urzędów i szpitali. Do takich sytuacji dochodzi zwłaszcza wtedy, gdy dziennikarze pytają o trudne kwestie, wymagające pewnego przygotowania także z ich strony, o co jednak trudno pod presją czasu. Oczekują, że to rzecznik kompetentnie wytłumaczy istotę problemu.

- Dziennikarze pracują w pośpiechu i zdarza się, że nie mają czasu wysłuchać nie tylko ekspertów, których proponujemy, ale i samego rzecznika - ocenia Katarzyna Jagodzińska-Kalinowska, rzecznik Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Dodaje, że warto, by dziennikarz poszukujący informacji które są zamieszczane na stronie Agencji, sięgnął najpierw do komunikatów opisujących problem, a dopiero potem po telefon. Jednocześnie przyznaje, że język komunikatów bywa trudny, gdyż ocena technologii medycznych, choć nie jest wiedzą tajemną, nie pozwala się opisać w prostych słowach.

- Jeśli jest taka konieczność, wytłumaczę, ale proszę o danie sobie i mnie czasu na zebranie informacji - zaznacza rzecznik AOTMiT, dodając, że w takich przypadkach chodzi "choć o godzinę".

Z "urzędowego" na polski

O ile język komunikatów urzędowych dotyczących ochrony zdrowia może się okazać czasem niezrozumiały dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy, o tyle komunikaty prasowe dla mediów powinny być pisane prostym języ kiem. Co do tej zasady zgadzają się zarówno dziennikarze, jak i rzecznicy prasowi.

- Staram się tłumaczyć zacnym profesorom, że nie ucierpi ich autorytet, jeśli w materiale dla mediów popularnych wypowiedzą się w sposób mniej naukowy, za to zrozumiały dla kogoś, kto profesorem nie jest - streszcza swoje zabiegi o jasność przekazu Jarosław Rybak, kierownik Biura Dyrektora Wojskowego Instytutu Medycznego.

Jak podkreśla, mówiąc już o wysyłanych redakcjom informacjach prasowych, "jeśli my, rzecznicy, nie uprościmy informacji, to uprości ją dziennikarz i mamy kryzys zamiast sukcesu".

Dlaczego dziennikarze mają tendencję do skracania i upraszczania nadsyłanych materiałów? - Bo muszą być zrozumiałe dla czytelnika, od którego trudno wymagać specjalistycznej wiedzy - odpowiada Grzegorz Zasępa, z-ca redaktora naczelnego Super Expressu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH