Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych został przekazany do konsultacji społecznych. Nadal wywołuje kontrowersje i żywe dyskusje. Poniżej dwie opinie przedstawicieli środowiska farmaceutycznego w tej sprawie.

Paweł Sztwiertnia, dyrektor Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma

Reklama jak charakterystykaproduktu leczniczego?

Ten projekt rozporządzenia nie realizuje normy konstytucyjnej, bo wykracza w wielu punktach poza delegację ustawową i poza materię, którą reguluje ustawa Prawo farmaceutyczne.
Jedno z nowych rozwiązań zawartych w projekcie zakłada, że jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy. W praktyce uniemożliwi to wykorzystanie reklamy porównawczej. Tymczasem Ustawa z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wyraźnie określa, jak taka reklama ma wyglądać. Zapis narusza również Konstytucję RP w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz jest niezgodny z dyrektywą unijną 2001/83. Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. C-44/01) potwierdził zasadę swobody gospodarczej, obejmującą również reklamę porównawczą.
Kuriozalny jest także zapis, z którego wynika, że dane o leku w reklamie muszą być przekazywane w brzmieniu identycznym do charakterystyki produktu leczniczego. Dyrektywa unijna jasno stanowi, że reklama "musi być zgodna" z tym, co jest w charakterystyce produktu leczniczego, a nie "identyczna". W praktyce w reklamie nie można umieścić charakterystyki produktu leczniczego, która zawiera kilkadziesiąt stron.
Rozwiązanie, by przedstawiciele medyczni spotykali się z osobami uprawnionymi do wystawiania recept po godzinach pracy, jest nieracjonalne - m.in. z uwagi na to, że lekarze są zatrudniani w różnej formie. Kto ma decydować, gdzie, w jaki sposób takie spotkania miałyby się odbywać po godzinach pracy? Zadaniem przedstawiciela medycznego jest nie tylko reklama, ale również przekazywanie informacji na temat produktu i ustawowy obowiązek zbierania informacji o działaniach niepożądanych. Jest to ważne w kontekście bezpieczeństwa pacjenta.
Już dzisiaj istnieją stosowne przepisy, które stanowią, że wizyty przedstawicieli nie mogą utrudniać realizacji zadań osób odwiedzanych.

Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.