Jak kształcić lekarzy, by ich nie zabrakło

O tym, jak kształcić przyszłych lekarzy i specjalistów, aby w przyszłości ich nie zabrakło w naszym systemie ochrony zdrowia, uczestnicy XII Forum Rynku Zdrowia mówili podczas sesji "Edukacyjny okrągły stół".

Marek Kuciński, zastępca dyrektora Depar tamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwa Zdrowia, poinformował o pierwszych ustaleniach kierunkowych, będących wynikiem dyskusji wokół wniosków z prac Zespołu do spraw opracowania zmiany systemu kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.

Decyzje kierunkowe

Jako jedną z istotnych kierunkowych decyzji, które zostały podjęte w wyniku rekomendacji zespołu, wymienił zmniejszenie liczby specjalizacji. - Dzisiaj mamy bardzo rozbudowany system drobnych często specjalizacji. Nie ma powodu do utrzymania go, gdy kształcenie mamy praktycznie zharmonizowane z krajami Unii Europejskiej - argumentował.

Kolejne przyjęte istotne kierunkowe rozwiązanie zakłada ustanowienie wynagrodzenia dla kierowników specjalizacji. Zapadło też rozstrzygnięcie dotyczące naboru na miejsca specjalizacyjne: nabór ma być ogólnopolski. - To bardzo ważny i często podnoszony postulat. Będziemy to rozwiązanie przekuwać na zapisy legislacyjne - zapowiedział.

Jak przekazał Marek Kuciński, nie ma zgody ministra na rezygnację z pozostałych form kształcenia specjalizacyjnego, odbywanych poza rezydenturą, czyli w ramach wolontariatu lub zatrudnienia w oparciu o środki własne szpitala. - W obecnym systemie musielibyśmy rezydenturami objąć wszystkich, którzy chcą się specjalizować. Byłoby to dość kosztowne dla systemu - doprecyzował powody takiej decyzji.

Podał również, że ustawowo zostanie zapisany obowiązek przeglądu programów specjalizacyjnych. - Było dużo zastrzeżeń co do ich wręcz archaiczności, czy też nieadekwatności do potrzeb. W związku z tym wprowadzimy normę ustawową, która będzie nakazywała aktualizację tych programów, tak planujemy, co 5 lat - zaznaczył.

Studenci o systemie

Podczas dyskusji w trakcie sesji swoje uwagi dotyczące systemu kształcenia wypowiadali m.in. przedstawiciele studentów. Michał Późniak, prezydent Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA-Poland, powiedział - nawiązując do wyników badań ankietowych stowarzyszenia - że ok. 60% studentów jest zadowolonych z poziomu edukacji medycznej. Podkreślają jednak, iż brakuje zajęć interdyscyplinarnych. Tylko 7,5% studentów podało, że mieli zajęcia z innymi kierunkami bądź zajęcia interdyscyplinarne. 50% studentów stwierdziło, że nauczanie przedkliniczne nie miało związku z nauczaniem klinicznym.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH