Intencje były dobre

Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o zmianie Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wprowadziła nowy reżim odpowiedzialności podmiotów leczniczych w związku z prowadzoną przez nie działalnością medyczną. Wprowadzone zostało też nowe pojęcie: zdarzenie medyczne.

Nie ma nawału wniosków

Zgodnie z tą znowelizowaną ustawą z początkiem 2012 roku w każdym województwie rozpoczęły działalność komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Ich zadaniem jest stwierdzenie, czy zgodnie ze złożonym do komisji wnioskiem, w danym podmiocie leczniczym wystąpiło zdarzenie medyczne, czy też nie. Zdarzeniem medycznym jest, według ustawy, następstwo działania niezgodnego z aktualną wiedzą medyczną.

Intencją wprowadzenia do polskiego systemu prawnego nowego pozasądowego systemu kompensacyjnego było odciążenie sądów oraz usprawnienie i uproszczenie dochodzenia roszczeń pacjentów. Jak bowiem wykazuje praktyka, procesy sądowe w sprawach o odszkodowania za błędy lekarskie ciągną się latami.

W związku z powstaniem nowego rodzaju odpowiedzialności podmiotów leczniczych pojawił się też nowy rodzaj ochrony ubezpieczeniowej. Art. 17 Ust. 1 Ustawy o działalności leczniczej wprowadził obowiązkowe ubezpieczenie na rzecz pacjentów z tytułu zdarzeń medycznych dla wszystkich podmiotów leczniczych będących szpitalami. Obowiązek ten wszedł w życie od dnia 1 stycznia 2012 roku. Jedynym ubezpieczycielem, który proponował zawarcie umowy ubezpieczenia zgodnie z ustawowymi zapisami, był Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA.

Ze względu na wysokość zaproponowanych przez ubezpieczyciela składek, polskie szpitale w znakomitej większości zbojkotowały nowy przepis, a wspólne działania środowisk medycznych oraz samorządowych doprowadziły do uchylenia tego obowiązku. Ponowne wejście w życie obowiązku posiadania przez podmioty lecznicze tego ubezpieczenia ma nastąpić w dniu 1 stycznia 2016 r.

Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia, funkcjonowanie omawianych przepisów, m.in. działalność wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych, absolutnie nie spełniły założeń ustawodawcy. Przez ponad trzy lata funkcjonowania nowych przepisów, do wszystkich komisji wpłynęło łącznie 2627 wniosków, z których w zaledwie 448 przypadkach zostało uznane zdarzenie medyczne.

Te liczby pokazują, że nie ma nawału wniosków do komisji. Dotychczasowe działania tego systemu w skali kraju nie poprawiły więc sytuacji osób rzeczywiście poszkodowanych w procesie udzielania im świadczeń leczniczych, a sądy nadal są zawalone powództwami pacjentów. Jak pokazują dane, większość spraw, które trafiły pierwotnie do komisji wojewódzkich, ma szansę ostatecznie i tak trafić do sądów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.