Infrastruktura już jest

Do niedawna poważny problem w procesie informatyzacji Samodzielnego Publicznego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Międzyrzeczu- -Obrzycach stanowiła jego lokalizacja w 30 budynkach na ok. 40 hektarach. - Dlatego musieliśmy zdecydować się na światłowody - mówi Łukasz Środa, kierownik działu IT w tej placówce.

Historia szpitala w Międzyrzeczu sięga początku XX wieku. Pozwolenie na budowę obiektu, znacznie wykraczającego swym zasięgiem poza miasto i powiat Międzyrzecz, wydano w 1901 r. Szpital został oddany do użytku w 1904 roku.

W 2004 r. lecznica obchodziła 100-lecie istnienia. Samodzielny Publiczny Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Międzyrzeczu liczył wówczas 20 oddziałów i zatrudniał ponad 500 osób.

Wspomniane ulokowanie oddziałów w wielu budynkach ma więc swoje historyczne tło, ale z drugiej strony stało się nie lada wyzwaniem dla specjalistów zajmujących się informatyzacją szpitala w Międzyrzeczu-Obrzycach.

- Chodziło o to, aby spiąć - dzięki odpowiedniej infrastrukturze teleinformatycznej - wszystkie obiekty funkcjonujące obecnie w ramach jednostki. I tak się stało. Wdrożenie rozwiązania serwerowo-sieciowego firmy Huawei trwało pół roku - tłumaczy Łukasz Środa.

Ważny cel: e-usługi

Koszt projektu sięgnął 1,2 mln zł. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane ze środków unijnych oraz dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

- Wygospodarowaliśmy budynek na serwerownię, gdzie oprócz serwerów jest m.in. macierz dyskowa, wirtualizacja serwerów. W serwerowni zapasowej mamy oczywiście back up dokumentacji medycznej, gromadzonej u nas w systemie Esculap - mówi szef działu IT.

Dodaje: - W ciągu pierwszego roku użytkowania nowej infrastruktury będziemy do niej wpinać kolejne elementy związane z obsługą pacjentów, a także moduły, o które zostanie rozbudowany system gromadzenia danych medycznych. Cała dokumentacja w formie cyfrowej będzie sukcesywnie centralizowana. Ten proces już się zaczął, właśnie dzięki infrastrukturze teleinformatycznej, której wcześniej nie mieliśmy.

Wiodącym celem całego projektu były e-usługi, czyli między innymi dostęp pacjentów z zewnątrz do swoich danych, e-rejestracja, e-konsultacje czy e-zażalenia. Łącznie takich usług jest osiem. Funkcjonuje już elektroniczna rejestracja, pacjenci na wszystkich oddziałach mają dostęp do internetu. Uruchamiane będą kolejne usługi. Aby te wdrożenia przebiegały sprawnie, rozpoczęliśmy szkolenia załogi szpitala.

Warunek niezbędny

i konieczny został spełniony

- Dzięki zapewnionemu finansowaniu projektu obejmującego e-usługi dla pacjentów osiągnęliśmy też nasz główny - niejako "wewnętrzny" - cel, czyli wdrożenie rozwiązania w zakresie infrastruktury teleinformatycznej, stwarzającej nam techniczne możliwości dla dalszej informatyzacji szpitala. Obejmie ona w przyszłości m.in. wszelkie badania - zarówno laboratoryjne, jak i cyfrowe - oraz prowadzenie dokumentacji medycznej wyłącznie w wersji cyfrowej - wylicza nasz rozmówca.

Wdrożenie sprawnie funkcjonującego, zarządzanego centralnie rozwiązania serwerowo-sieciowego jest niezbędnym i koniecznym warunkiem przejścia w przyszłości wyłącznie na dokumentację elektroniczną. Jej prowadzenie stanie się obowiązkowe od 1 sierpnia 2017 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH