Informatyzację wymuszają pacjenci i zdrowy rozsądek

Rozmowa z prof. Januszem Filipiakiem, prezesem zarządu Comarch SA.

- Dlaczego Comarch, tworząc w 2008 r. spółkę iMed24, zdecydował się tak mocno wkroczyć na pole informatyzacji ochrony zdrowia, uważanej za bardzo trudny obszar - wrażliwy społecznie i politycznie, silnie regulowany administracyjnie?

 

- Rzeczywiście, nasze mocne wejście w sferę ochrony zdrowia nastąpiło kilka lat temu. Jednak już w 1996 roku wykonaliśmy system dla Poltransplantu. Wtedy też mogliśmy się przekonać, że polska służba zdrowia nie jest przygotowana do absorpcji nowoczesnych technologii informacyjnych. Nie chodzi mi o krytykowanie ówczesnego stanu rzeczy, ale zwrócenie uwagi na obiektywne ograniczenia w szerokim wdrażaniu narzędzi informatycznych w systemie ochrony zdrowia.

W 2000 roku braliśmy udział w realizacji dużego projektu informatyzacji szpitali, finansowanego w ramach grantu Banku Światowego.

Także wtedy stwierdziliśmy, że lecznice nie są przygotowane do udziału w procesie wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT.

Natomiast kilka lat temu, gdy generalnie informatyka stała się już czymś powszechnym w wielu dziedzinach naszego życia, uznaliśmy, iż nie może to ominąć służby zdrowia.

Zresztą także w Europie Zachodniej przyspieszenie informatyzacji systemu opieki zdrowotnej następuje w ostatnich w latach.

- Od 1996 roku coś jednak się zmieniło w Polsce pod względem gotowości szpitali do wprowadzania i stosowania systemów informacyjnych.

- Tak, dlatego postanowiliśmy zdecydowanie zwiększyć naszą aktywność w tym sektorze. Nadszedł czas, kiedy informatyka dotyczyć musi praktycznie wszystkich poziomów funkcjonowania szpitala - od pielęgniarki, poprzez lekarzy, ordynatorów, do dyrektora placówki.

Istotne jest to, że konieczność wdrażania rozwiązań IT staje się już oczywista w szeroko rozumianym środowisku pracowników ochrony zdrowia.

- Co stanowi - pana zdaniem - największe, strategiczne wręcz wyzwanie w tej materii? Upowszechnienie informatycznych systemów zarządzania lecznicami, rejestracja on-line w każdej przychodni, opieka telemedyczna, a może sprawne gromadzenie danych i sieć łącząca wszystkie placówki?

- Mamy wiele do zrobienia w każdym z aspektów informatyzacji.

Nadal przecież jest wiele placówek, w których rejestracja pacjenta odbywa się "ręcznie". To jeden z powodów, dla których - w mojej opinii - tak ważne, wręcz obowiązkowe jest wprowadzenie informatyki do obszarów związanych z tzw. częścią szarą, czyli m.in. dotyczącą zarządzania kosztami, personelem, łóżkami, pacjentami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.