Idea dobra, wątpliwości zostały

Spodziewaliśmy się ilościowego spadku sprzedaży leków w pierwszym kwartale 2012 r., ale według naszych przewidywań, rynek powinien ustabilizować się jeszcze w pierwszej połowie roku. Tak się nie stało. Nadal są klasy leków, które cały czas tracą wolumen - nie krył zaskoczenia Jerzy Toczyski, prezes GSK w Polsce, komentując wnioski z badania firmy KPMG dotyczącego opinii firm farmaceutycznych w zakresie działania ustawy refundacyjnej.

Większość respondentów korzystnie ocenia samą ideę uregulowania kwestii związanych z refundacją leków w jednym akcie prawnym. Jednak w opinii dwóch trzecich ankietowanych ustawa nie poprawiła przejrzystości regulacji prawnych - wynika z badania wykonanego przez firmę PMR na zlecenie firmy doradczej KPMG, którego wyniki zostały zaprezentowane 5 marca br. podczas konferencji prasowej w Warszawie.

Oczekiwana nowelizacja

W badaniu wzięły udział 82 firmy: producenci leków, dystrybutorzy z grupy kapitałowej producenta i hurtownicy.

Zdecydowana większość ankietowanych (87%) wskazała na brak wystarczającej pomocy przy wyjaśnieniu wątpliwości dotyczących nowych przepisów oraz ich interpretacji ze strony Ministerstwa Zdrowia.

Marynika Woroszylska-Sapieha, prezes Sanofi-Aventis, zauważyła, że pewne wątpliwości zostały przez resort wyjaśnione, przede wszystkim pod wpływem oczekiwań ze strony przemysłu. - Ale komunikat nie jest normą prawną. Nie daje gwarancji, że po zmianie kadrowej w ministerstwie interpretacja przepisów nie zmieni się - zaznaczyła prezes Woroszylska- Sapieha.

Przedstawiciele branży mają nadzieję na doprecyzowanie przepisów.

Liczą na przewidywalne, powtarzalne i nie budzące wątpliwości normy prawne. Wśród najczęściej wymienianych pojawiają się kwestie dotyczące uregulowania zasad negocjacji z Komisją Ekonomiczną, statusu dystrybutora z grupy producenta, czytelne uregulowanie zakazów reklamowych, sprecyzowanie tworzenia grup limitowych i sposobu ustalania podstawy limitu.

Częste zmiany, czyli problem

Pojawiają się również postulaty mające na celu zapewnienie większej stabilności prowadzonego biznesu, takie jak odejście od obniżania cen leków co dwa miesiące o symboliczne kwoty, co miałoby umożliwić przedsiębiorcy zaplanowanie strategii cenowej w dłuższym okresie.

Z danych KPMG wynika, że każda dokonywana co dwa miesiące zmiana obwieszczeń refundacyjnych oznacza zmianę cen lub limitów w przypadku około jednej trzeciej produktów znajdujących się na wykazach.

W opinii Pawła Sztwiertni, dyrektora generalnego Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma, część przepisów nie jest błędna, jednak dużo traci w polskim systemie refundacji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.