Idea dobra, wątpliwości zostały

Spodziewaliśmy się ilościowego spadku sprzedaży leków w pierwszym kwartale 2012 r., ale według naszych przewidywań, rynek powinien ustabilizować się jeszcze w pierwszej połowie roku. Tak się nie stało. Nadal są klasy leków, które cały czas tracą wolumen - nie krył zaskoczenia Jerzy Toczyski, prezes GSK w Polsce, komentując wnioski z badania firmy KPMG dotyczącego opinii firm farmaceutycznych w zakresie działania ustawy refundacyjnej.

Większość respondentów korzystnie ocenia samą ideę uregulowania kwestii związanych z refundacją leków w jednym akcie prawnym. Jednak w opinii dwóch trzecich ankietowanych ustawa nie poprawiła przejrzystości regulacji prawnych - wynika z badania wykonanego przez firmę PMR na zlecenie firmy doradczej KPMG, którego wyniki zostały zaprezentowane 5 marca br. podczas konferencji prasowej w Warszawie.

Oczekiwana nowelizacja

W badaniu wzięły udział 82 firmy: producenci leków, dystrybutorzy z grupy kapitałowej producenta i hurtownicy.

Zdecydowana większość ankietowanych (87%) wskazała na brak wystarczającej pomocy przy wyjaśnieniu wątpliwości dotyczących nowych przepisów oraz ich interpretacji ze strony Ministerstwa Zdrowia.

Marynika Woroszylska-Sapieha, prezes Sanofi-Aventis, zauważyła, że pewne wątpliwości zostały przez resort wyjaśnione, przede wszystkim pod wpływem oczekiwań ze strony przemysłu. - Ale komunikat nie jest normą prawną. Nie daje gwarancji, że po zmianie kadrowej w ministerstwie interpretacja przepisów nie zmieni się - zaznaczyła prezes Woroszylska- Sapieha.

Przedstawiciele branży mają nadzieję na doprecyzowanie przepisów.

Liczą na przewidywalne, powtarzalne i nie budzące wątpliwości normy prawne. Wśród najczęściej wymienianych pojawiają się kwestie dotyczące uregulowania zasad negocjacji z Komisją Ekonomiczną, statusu dystrybutora z grupy producenta, czytelne uregulowanie zakazów reklamowych, sprecyzowanie tworzenia grup limitowych i sposobu ustalania podstawy limitu.

Częste zmiany, czyli problem

Pojawiają się również postulaty mające na celu zapewnienie większej stabilności prowadzonego biznesu, takie jak odejście od obniżania cen leków co dwa miesiące o symboliczne kwoty, co miałoby umożliwić przedsiębiorcy zaplanowanie strategii cenowej w dłuższym okresie.

Z danych KPMG wynika, że każda dokonywana co dwa miesiące zmiana obwieszczeń refundacyjnych oznacza zmianę cen lub limitów w przypadku około jednej trzeciej produktów znajdujących się na wykazach.

W opinii Pawła Sztwiertni, dyrektora generalnego Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma, część przepisów nie jest błędna, jednak dużo traci w polskim systemie refundacji.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH