Dystrybutorzy leków sporo jeszcze zainwestują w narzędzia informatyczne. Wymaga tego specyfika rynku farmaceutycznego.

Zwiększenie wymiany danych na linii producent leków - hurtownik - apteka wymaga coraz większych nakładów na informatykę.
Branża IT powinna z tego powodu tryskać optymizmem, ale nie w Polsce. Wielu dostawców sprzętu i oprogramowania dla dystrybucji, którzy są obecni w światowych hurtowniach leków, nie może się pochwalić w naszym kraju żadnym wdrożeniem.
Tylko niektóre rodzime firmy hurtowego obrotu medykamentami, posiadają systemy ERP. Zakupy branżowych systemów IT dla hurtowni zaczną się wraz z fuzjami i przejęciami.
Dystrybucja jest specyficzną branżą, korzystającą ze specjalistycznych narzędzi informatycznych. W przypadku dystrybucji leków sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, ponieważ ten rynek nie jest podobny do żadnego innego. Dla hurtowni leków IT jest sprawą krytyczną, bez informatyki nie można nadzorować wysyłki towarów do poszczególnych aptek, a w związku z rosnącą konkurencją, informatyka może pomóc w zmaganiach z konkurentami.

CENY POD LUPĘ

Wydatki na leki rosną, zaś producenci używają wielu sztuczek, aby zmaksymalizować zyski. Silne branżowe lobby stara się utrzymać ceny leków na poziomie wysokim i zróżnicowanym w poszczególnych krajach.
Mimo że specyfiki, które trafiają do aptek w różnych krajach, produkowane są w jednej fabryce - na przykład w Indiach - ich ceny są różne w Angli, Grecji czy Polsce. W związku z wysokimi cenami rośnie czarny i szary rynek leków, z którym najwięksi producenci zaciekle walczą.
Hurtownicy i sieci aptek szukają krajów, w których mogą się zaopatrywać po niższych cenach. Aby móc szybko realizować zamówienia i kalkulować koszty, potrzebują narzędzi IT. Producenci chcą natomiast wiedzieć, gdzie trafiają poszczególne partie leków, dlatego silnie wiążą się z hurtowniami systemami wymiany danych.
Do Polski dotarł już trend, zgodnie z którym dystrybutorzy nie pobierają od aptek marży za leki, a jedynie nakładają opłaty za transport, zwłaszcza, jeśli jest on niemal natychmiastowy. Takie relacje handlowe także wymagają sprawnego przepływu informacji.

PĘD DO INFORMACJI

Rafał Tymków, dyrektor sprzedaży i marketingu IBS Polska twierdzi, że krajowy rynek hurtowni leków jest specyficzny. Większość dystrybutorów ma jakieś narzędzia IT, ale przeważnie tworzone przez firmowych informatyków od początku istnienia przedsiębiorstwa.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH