Krajowy Ośrodek ds. Grypy przestrzega, że jeżeli polityka szczepień nie ulegnie zmianie, to w pewnym momencie firmy ograniczą import szczepionek do Polski

Gdyby któryś z polityków chciał włączyć do swojego programu podczas kampanii wyborczej problem profilaktyki szczepień przeciwko grypie, chętnie pomogę... - powiedziała nam jeszcze przed wyborami prof. Lidia Brydak, dyrektor Krajowego Ośrodka ds. Grypy. Taka symboliczna deklaracja ma zwrócić uwagę władz na problem słabego zainteresowania szczepieniami wśród Polaków. A szczepi się co roku niespełna 8% społeczeństwa. Nie czynią tego... nawet pracownicy opieki zdrowotnej.
Polski rynek szczepionek przeciwko grypie jest podzielony między trzech producentów: Sanofi Pasteur, Solvay i GSK.
Roczna sprzedaż utrzymuje się na poziomie ok. 2,5-3 mln dawek. To zdecydowanie za mało. Zdaniem naszych rozmówców, polski rynek ma ogromny potencjał, ale efekty sprzedaży nadal są mizerne.

Brak świadomości

- W Europie Zachodniej poziom tzw.
wyszczepialności kształtuje się średnio na poziomie 25% w stosunku do całej populacji i znacznie więcej w odniesieniu do grup ryzyka, np. pacjentów powyżej 60. roku życia - mówi Piotr Sadowski, prezes Sanofi Pasteur, lidera rynku szczepionek p/grypie w Polsce i na świecie, zadając jednocześnie pytanie, kiedy i według jakiego modelu będą refundowane szczepienia w Polsce.
W Polsce szczepionka przeciw grypie jest w 100% płatna dla pacjenta (z wyjątkiem inicjatyw lokalnych proponujących bezpłatne szczepienia osobom powyżej 65. roku życia).
- Uważam, że cena nie jest główną barierą, choć odgrywa pewną rolę, szczególnie w przypadku osób starszych - mówi dyrektor Dębski.
Koszt szczepienia to ok. 30-40 zł, co nie jest wysoką kwotą, jeśli porównać to z późniejszymi kosztami leczenia powikłań pogrypowych. Tak niski odsetek szczepiących się Polaków świadczy również o niewystarczającym poziomie świadomości społecznej dotyczącej korzyści wynikających ze szczepień.

Wahania rynku

Jedyny zauważalny wzrost sprzedaży szczepionek (3,1 mln dawek) odnotowano w Polsce jesienią 2005 r. w związku z medialnymi doniesieniami o możliwości wybuchu pandemii ptasiej grypy. Ale już w kolejnym sezonie zainteresowanie spadło.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH