Czy GIF toleruje bezprawne działania marketingowe? Gdzie leży granica stosowania technik marketingowych w aptece? Poniżej odpowiedzi minister Doroty Duliban na te pytania.

Wykonując swoje obowiązki Główny Inspektor Farmaceutyczny stoi na straży przestrzegania przepisów prawa w obszarach mu powierzonych, zgodnie z powinnością ustawową.
Podkreślić należy, iż GIF jako organ administracji publicznej działa na podstawie prawa, co jest odzwierciedleniem konstytucyjnej zasady praworządności, zgodnie z którą organ władzy publicznej nie może podejmować żadnej decyzji bez podstawy prawnej w powołaniu jedynie na względy natury ekonomicznej, politycznej czy nawet moralnej.
Niezrozumiałe więc są pomówienia i stawiane zarzuty w szczególności, gdy nie są poparte żadnymi dowodami, a ich źródłem są partykularne interesy podmiotów walczących o pozycję ekonomiczną na rynku farmaceutycznym.

MOŻNA KREOWAĆ WIZERUNEK

System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej, nie upoważnia organu administracji do "swobodnego uprawiania władztwa administracyjnego" i niedopuszczalna jest sytuacja, w której Główny Inspektor Farmaceutyczny wydałby decyzję na wezwanie, czy też żądanie podmiotów wzajemnie ze sobą konkurujących, nie uwzględniając słusznego interesu strony lub interesu publicznego.
Sprawa programu "Dbam o Zdrowie" (Grupy PGF - red.) była przedmiotem wnikliwego postępowania administracyjnego już w roku 2003.
Postępowanie prowadziły służby prawne GIF przy udziale Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia. Program opiniowali również niezależni eksperci reprezentujący renomowane kancelarie prawne.
Wszystkie przedstawione opinie wraz z ich kompleksową analizą dały podstawy do oceny programu "Dbam o Zdrowie" jedynie w kategoriach działań marketingowych, których celem było i jest wykreowanie wizerunku organizatora i promowanie aptek będących jego uczestnikami.

DOZWOLONA REKLAMA

Często pomija się w publicznej dyskusji fakt, iż Prawo farmaceutyczne reguluje jedynie sposoby prowadzenia reklamy odnoszącej się do produktów leczniczych, prowadzonej przez podmiot odpowiedzialny, bądź podmiot działający na jego zlecenie. Oznacza to, iż przepisy ustawy nie odnoszą się do reklamy i promocji producenta lub przedsiębiorcy prowadzącego obrót produktami leczniczymi.
Z tego punktu widzenia należy uznać, iż konkretne działania marketingowe, mające na celu umacnianie na rynku pozycji lub budowanie marki przedsiębiorcy, np. dystrybutora produktów leczniczych, wśród konsumentów lub innych podmiotów, pozostają poza regulacją Prawa farmaceutycznego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH