Etapy zarządzania ryzykiem klinicznym

Odpowiednie wystandaryzowanie procedur dotyczących zgłaszania zdarzeń niepożądanych lub samej obawy, że zaistniało zagrożenie powikłania w wyniku takiego zdarzenia, jest bardzo ważnym elementem unikania ryzyka w szpitalach - mówi nam RAFAŁ HOLANOWSKI, prezes zarządu Supra Brokers SA*.

Rynek Zdrowia: - Czy można wskazać najważniejszy element w zarządzaniu ryzykiem klinicznym, umożliwiającym m.in. redukowanie liczby zdarzeń niepożądanych w szpitalach?

Rafał Holanowski: - Przede wszystkim jest to konsekwencja we wdrażaniu procesów mających za zadanie minimalizację ryzyka związanego ze świadczeniem usług opieki zdrowotnej, a tym samym poprawę poziomu bezpieczeństwa pacjenta.

Kontekst zarządzania ryzykiem klinicznym jest bardzo szeroki. To proces składający się z wielu etapów. Jest wystandaryzowany i musi być w odpowiedni sposób wdrażany, a następnie realizowany.

Jednym z podstawowych etapów tego procesu jest określenie polityki zarządzania ryzykiem klinicznym oraz ramowej struktury tegoż zarządzania - w tym punktów pomiaru, czyli sposobów mierzenia ryzyka.

Kolejnym, bardzo ważnym etapem, jest zdef iniowanie zasad, na jakich będziemy potraf ili wyciągać wnioski z tych mierników, gdyż to właśnie na ich podstawie wprowadzamy działania korygujące, k tóre w pr z yszłości uniemożliwią wystąpienie - lub przynajmniej znacznie ograniczą ich liczbę - zdarzeń niepożądanych czy błędów medycznych, a także szkód wyrządzonych pacjentom.

- Od czego zależy skuteczność zarządzania ryzykiem klinicznym?

- Proces ten jest wprost proporcjonalnie zależny od świadomości całego personelu. Trzeba zdawać sobie sprawę, że opieka zdrowotna na całym świecie uznawana jest - a potwierdzają to liczne badania - za jedną z najbardziej obciążonych ryzykiem dziedzin działalności człowieka.

W żadnym innym obszarze nie ma tak szerokich, głębokich i częstych interakcji personelu z osobami korzystającymi z określonych usług - czyli, w przypadku medycyny - z pacjentami. W związku z tym, kluczowym elementem implementacji procesu zarządzania ryzykiem klinicznym jest zbudowanie świadomego, zaangażowanego i współodpowiedzialnego personelu, który będzie rozumiał, w jakim celu ten proces został wdrożony.

Jednym z obowiązków personelu, co zresztą już ma miejsce w innych krajach, jest zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w określony sposób.

- Mamy gotowe wzorce takiego raportowania, które moglibyśmy wykorzystać w naszym kraju?

- Tak, między innymi w Wielkiej Brytanii jest instytucja, która umożliwia wszystkim szpitalom anonimowe, a zarazem obligatoryjne zgłaszanie wszystkich zdarzeń niepożądanych. Nie chodzi zresztą tylko o sytuacje, w których pacjentowi została wyrządzona szkoda, ale także o zgłaszanie opinii lekarzy czy pielęgniarek udzielających świadczeń, kiedy - w ich odczuciu - potencjalnie mogło dojść na przykład do powikłań.

Odpowiednie wystandaryzowanie procedur takich zgłoszeń oraz praca osób wyspecjalizowanych w ich ocenie powoduje, ze system działa na zasadzie "zapisz i się ucz". Właśnie tak zorganizowany proces zgłaszania i oceny zdarzeń niepożądanych pozwala personelowi medycznemu doskonalić swoje kwalifikacje.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.