Obserwujemy zwiększone zainteresowanie wdrożeniem elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) ze strony wszystkich placówek medycznych, nie tylko szpitali. Stan zaawansowania działań w tym zakresie nie napawa optymizmem, jeśli chodzi o przejście na EDM w ustawowym terminie, czyli w sierpniu 2014 roku.

Wiele jednostek nadal nie ma wdrożonego modułu zleceń medycznych, części lekarskiej oraz pielęgniarskiej.

Należy zwrócić uwagę, że zakup systemu jest tylko jednym z elementów, wcale nie najbardziej czasochłonnym.

Najbardziej czasochłonne będzie dostosowanie organizacji do tego, żeby funkcjonowała w inny sposób.

Łańcuch wydatków

Wdrożenie EDM będzie polegało nie tylko na zakupie oprogramowania. Może to być na przykład elektroniczne archiwum dokumentacji medycznej i elektronicznego rekordu pacjenta będących elementami HIS, ale również PACS lub pełnej integracji HIS, RIS, PACS, LIS.

To również ustalenie zasad pracy z EDM, wzorców stosowanych dokumentów. Należy też uwzględnić szkolenia, konfiguracje, bardzo często migracje danych, wymianę niektórych rozwiązań na lepsze.

Nawet jeśli dany szpital lub przychodnia zechce pozostawić obecnie funkcjonujące rozwiązania, i tak istnieje konieczność zapewnienia personelowi medycznemu stanowiska do wprowadzania i obiegu treści dokumentacji medycznej w placówce. Przede wszystkim należy wyposażyć stanowiska PC do pracy w gabinetach.

W przypadku poradni specjalistycznych będzie to komputer w każdym gabinecie. Jeśli wybrane rozwiązanie posiada taką możliwość, można zakupić tablety w celu dostępu do EDM przy łóżku pacjenta. Wiąże się to z zakupem brakujących licencji na już istniejące oprogramowanie, zwykle dodatkowych modułów spełniających przepisy EDM, a także usług wdrożeniowych i serwisowych.

Kolejnym wydatkiem dla jednostek ochrony zdrowia może być odpowiednia infrastruktura informatyczna, aby całe rozwiązanie mogło funkcjonować, właściwie archiwizować, zapewniać dostęp, czytelność oraz spójność EDM przez określony czas, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Na rynku jest kilku głównych dostawców i producentów zintegrowanych systemów medycznych, umożliwiających wdrożenie EDM zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej. Zwracamy szczególną uwagę, żeby m.in. weryfikować wiarygodność dostawców, posiadanych funkcjonalności.

W przypadku szpitali warto sprawdzić, ile dostawca ma faktycznie rozbudowanych wdrożeń ZSI w Polsce oraz czy posiada w ofercie kompletne rozwiązanie medyczne otwarte jednocześnie na rozbudowę o komponenty specjalizowane innych producentów (np. komunikacja HL7, DICOM, gotowość do integracji z platformami projektów CSIOZ).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH