Prof. Jan Kornafel: - Umiejętne kształcenie studentów medycyny jest jednym z fundamentów poprawy wyników leczenia onkologicznego.

Wyniki leczenia nowotworów są w naszym kraju znacznie gorsze od uzyskiwanych w państwach starej Unii. Tę smutną prawdę wymownie udowodniły rezultaty badania Eurocare-3 ukazujące szanse na wyleczenie, jakie ma pacjent chory na określony typ nowotworu, żyjący w jednym z 22 krajów europejskich. Polska w tej statystyce zajęła najgorszą, ostatnią lokatę. Wyjątkiem w statystyce są wyniki leczenia raka piersi - tu przypisano nam trzecie miejsce od końca.
Leczymy chorych w znacznie wyższych stadiach zaawansowania niż nasi koledzy z innych krajów Europy i to jest podstawową przyczyną naszych niepowodzeń.
Chorzy zbyt późno docierają do klinik, bo niepokojące objawy poprzedzające rozwój nowotworu nie są właściwie interpretowane lub pozostają niezauważone przez lekarzy - tłumaczy profesor Jan Kornafel, kierownik Katedry Onkologii Akademii Medycznej we Wrocławiu, wieloletni przewodniczący Komisji Edukacji Rady Naukowej Polskiej Unii Onkologii.
Od lat jest jednym z inicjatorów bardzo poważnej dyskusji nad modelem przeddyplomowego kształcenia onkologicznego, które pozwoliłoby lepiej przygotować studentów medycyny do walki z nowotworami. - Oczywiście niedopuszczalnym nadużyciem byłoby twierdzenie, że studenci opuszczający mury uczelni są słabo wyedukowani, przeczy temu marka, jaką mają polscy lekarze w Unii - zaznacza profesor Kornafel. - Ale zgodzimy się co do tego wszyscy, że umiejętne kształcenie lekarzy jest jednym z fundamentów poprawy wyników leczenia.

Poprzeczka wyżej

Efektem toczącej się dyskusji było wprowadzenie w 2004 roku zmian w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu, określającego standardy nauczania. Minimalny zakres zajęć z onkologii klinicznej dla studentów kierunku lekarskiego został ustalony na 40 godzin. Obecnie ministerstwo pracuje nad projektem zwiększenia tego programowego, wymaganego przepisami minimum do 60 lub 80 godzin. Władze niektórych akademii medycznych, nie czekając na ministerialne ustalenia, już zdecydowały o zmianach w nauczaniu. - Od nowego roku akademickiego zwiększamy w programie nauczania liczbę godzin onkologii klinicznej do 60 - powiedziała "Rynkowi Zdrowia" prof.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH