Rynek preparatów antyalergicznych rozwija się szybciej niż całkowity rynek leków

Alergie to cena, jaką płacimy za rozwój cywilizacyjny i nic nie wskazuje na to, aby miały przestać się pojawiać.
Wprost przeciwnie - będzie ich coraz więcej.
Dlatego też rynek leków antyalergicznych rozwija się dobrze, szybciej niż całkowity rynek leków (nie omawiam rynku astmy, który musi podlegać oddzielnemu opracowaniu).
Jedynym wyjątkiem był rok 2004, kiedy nie wystąpiły w sposób nasilony ostre choroby infekcyjne - a leki antyalergiczne są wtedy szczególnie przepisywane, zwłaszcza u dzieci - i odnotowano wówczas znaczne spowolnienie wzrostu rynku.
Dominującą pozycję na rynku mają dwie substancje - cetyryzyna i loratadyna.
Obie są dość nowoczesne i obie są refundowane.
Substancje starsze - klemastyna i prometazyna - aczkolwiek nierefundowane, również notują wzrost sprzedaży, choć ich pozycja jest znacząco słabsza. Na rynku mamy również nowszą substancję - feksofenadynę, która jest nierefundowana i przez to osiągany poziom sprzedaży jest dużo niższy niż choćby cetyryzyny. Pojawiły się na rynku izomery cetyryzyny i loratadyny; czy ich skuteczność jest wyższa niż form typowych - nie wiadomo.
Od 2002 r. notujemy rozwój części OTC tego rynku, jednak jest on o rząd wielkości mniejszy niż rynek produktów na receptę i nic nie wskazuje na to, aby miały tu nastąpić jakieś zmiany, głównie z uwagi na dostępność w sprzedaży odręcznej jedynie najmniejszych (najtańszych) opakowań.
Mimo iż konkurencja odtwórcza jest na tym rynku duża, prym wiodą dwa leki oryginalne - Zyrtec i Claritin. Sytuacja ta ma związek z niewysokim limitem w kategorii i większość pacjentów decyduje się kupić lek oryginalny. Porównując te dwa produkty, na pierwszy rzut oka widać różnice w podejściu do zarządzania marką.
Zyrtec proponuje markę rozciągniętą - więcej różnorodnych form produktu - co wydaje się być skuteczniejsze od większego skoncentrowania Claritin. Nie należy też zapominać, że Zyrtec wykorzystuje obecność najmniejszego opakowania na liście OTC, pod nazwą Zyrtec UCB, utrwalając markę wśród konsumentów i lekarzy za pośrednictwem mediów. Claritin do tej pory nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej strategii w Polsce, choć stosuje ją w USA i niektórych krajach Europy.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH