Dwa gorące lata

W ciągu najbliższych dwóch latach czeka nas wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), uruchomienie powszechnie działającego systemu P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) oraz wdrożenie karty pacjenta i decentralizacja NFZ - wyliczali eksperci podczas panelu poświęconego technologiom informacyjnym w trakcie VIII Forum Rynku Zdrowia.

To jednak nie wszystkie zmiany. Poza projektami realizowanymi przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (m.in. P1) i placówki medyczne (wdrożenie EDM do sierpnia 2014 r.) swoją cegiełkę do krajobrazu informatycznego polskiej ochrony zdrowia dorzuci też Narodowy Fundusz Zdrowia.

NFZ dla lekarzy i pacjentów

Jak informował Andrzej Strug, dyrektor departamentu informatyki NFZ, po systemie elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) płatnik zamierza uruchomić system dostępu do Rejestru Usług Medycznych dla pacjentów (ZIP - Zintegrowany Informator Pacjenta).

- Chcemy, aby pacjenci mogli sprawdzać, jakie usługi były na ich rzecz świadczone oraz żeby wiedzieli, ile to kosztuje, bo wydaje się, że ta świadomość nie w pełni zagościła w polskich domach - mówił Andrzej Strug.

Dodał, że pacjenci, którzy zechcą uzyskać dostęp do systemu, będą musieli pojawić się w oddziale NFZ, żeby uzyskać uprawnienia oraz kody dostępu. Zachętą do wizyty w oddziale ma być fakt, że dzięki ZIP będzie można m.in. z domu przez internet sprawdzić swoje uprawnienia do świadczeń przed wizytą u lekarza - System dostępu do RUM dla pacjentów powinien ruszyć w pierwszych miesiącach nowego roku - zapowiedział dyrektor departamentu informatyki w NFZ.

Przypomniał, że 15 października br. rozpoczęła się faza wdrożenia systemu eWUŚ. Jak informował dyrektor Strug, w sześciu oddziałach wojewódzkich płatnika ruszył proces przyznawania upoważnień do dostępu do systemu. W ciągu najbliższych kilku tygodni będzie to możliwe we wszystkich oddziałach NFZ.

Andrzej Strug podkreślał, iż jeżeli okaże się, że pacjent zweryfikowany elektronicznie jednak nie ma ubezpieczenia, to na Funduszu, a nie na placówce, spoczywa obowiązek windykacji kosztów leczenia. - Świadczeniodawca musi sprawdzić uprawnienia elektronicznie i mieć dokumentację potwierdzającą udzielenie świadczenia. NFZ, w późniejszym czasie, zweryfikuje uprawnienia takich pacjentów, co do których pojawiła się wątpliwość, czy są ubezpieczeni - tłumaczył dyrektor Strug.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH