Pacjenci będą wracać tam, gdzie świadczone usługi spełniły ich oczekiwania

Jeśli placówka medyczna poważnie myśli o poprawie jakości usług, musi udoskonalić swoje procesy zarządzania według normy ISO 9001:2000. Decydując się na wsparcie firm doradczych oraz dobierając jednostkę certyfikacyjną, należy sprawdzić, czy ich pracownicy mają doświadczenie w ochronie zdrowia.
Placówki medyczne, przystępujące do wdrożenia systemu jakości liczą głównie na:

  • korzystniejsze kontrakty z płatnikiem
  • zwiększenie konkurencyjności
  • poprawę wskaźników ekonomicznych.

Posiadanie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnego z normą ISO 9001:2000 jest wręcz warunkiem istnienia placówek medycznych na ogólnoeuropejskim rynku. Ponadto zmieniające się zasady funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej zrodziły konieczność "walki" o pacjenta.

To dla pacjenta

- Świadomi pacjenci coraz częściej wybierają placówki, w których funkcjonuje SZJ lub inny program poprawy jakości - uważa Lidia Spocińska, dyrektor ds. jakości w Centrum Medycznym LIM, które posiada certyfikat jakości przyznany przez British Standards Institution. - Pacjenci stają się coraz bardziej wymagający. Będą wracać tam, gdzie świadczone usługi spełniły ich oczekiwania
Powodów, dla których placówki medyczne, publiczne i prywatne, wdrażają SZJ, jest wiele. Szpitale położone przy zachodniej granicy kraju liczą na pacjentów z innych krajów UE, a tylko międzynarodowy certyfikat pomoże im przyciągnąć klientów przyzwyczajonych do światowych standardów opieki.
Innym z powodów wdrażania SZJ jest możliwość otrzymania, w konkursach NFZ na świadczenie usług medycznych, dodatkowych punktów za posiadany certyfikat.
Wdrażanie SZJ trwa przeważnie od 6 miesięcy do 1,5 roku. Średni koszt wdrożenia systemu ocenia się na około 50 tys. zł (dla szpitala posiadającego 200-300 łóżek). Wdrożenie często obarczone jest ryzykiem. Nieumiejętne dostosowanie organizacji do wymagań normy ISO 9001:2000 może uniemożliwić otrzymanie certyfikatu, a w szczególnych przypadkach spowodować trudne do usunięcia błędy w funkcjonowaniu placówki.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH