Można prognozować, że i u nas będą zachodzić rewolucyjne zmiany w całym systemie dystrybucji farmaceutycznej

Obecnie siłą dynamizującą rynek farmaceutyczny w Polsce jest ustawodawca. Kolejne nowele Prawa farmaceutycznego niosą duże zmiany i mają wpływ nie tylko na głównych uczestników kanałów dystrybucji, ale i na różne podmioty współpracujące.
Najbardziej aktywnymi uczestnikami polskiego rynku obrotu lekami są hurtownicy.
To oni integrują rynek, wykorzystując różne formy koncentracji. Jednym z mechanizmów są programy lojalnościowe, które poprzez różne zapisy umów wiążą aptekę z hurtownikiem. Nawet jeśli nie dochodzi do powiązań na poziomie kapitałowym, to następuje identyfikacja pod wspólną marką, ujednolicanie sfery zakupów, działań promocyjnych i innych praktyk marketingowych.

Teraz franszyza

Jak uważają analitycy rynku, konsolidacja będzie postępować, mimo że działania legislacyjne idą raczej w kierunku ograniczania praktyk koncentracyjnych i monopolistycznych. Firmy prowadzące obrót produktami farmaceutycznymi starają się znaleźć sposób na rozwój, mimo istnienia tych przepisów. Firma dystrybucyjna ACP Pharma rozwija sieci aptek w systemie franszyzowym pod marką Mediq. Hurtowy potentat PGF powołał odrębną spółkę CEPD, która ma odpowiadać za sprzedaż detaliczną w kraju oraz inwestować za granicą.
Polski rynek apteczny jest obecnie silnie rozproszony. Ponad 86 proc.
aptek funkcjonuje samodzielnie lub w sieciach do 5 podmiotów. Duże sieci, liczące nawet po kilkaset aptek, należą do największych hurtowników (m.in.
PGF, Prosper, APC Pharma, Farmacol, Torfarm). W Polsce brakuje natomiast "klasy średniej" - sieci wielkości 50-60 aptek, takiej jak Euroapteka, która ma ich ok. 60.
- Zawsze warto spojrzeć na rynki dojrzalsze, które mają już pewną fazę rozwoju za sobą. W Wielkiej Brytanii pozostały praktycznie dwie sieci aptek: Lloyds i Boots, kontrolowane przez dystrybutorów hurtowych. Niewiele jest niezależnych aptek - mówi Marcin Dzioba, dyrektor strategiczny Just Health Club, zespołu agencji JUST powołanego do obsługi strategicznej i kreatywnej marek produktów oraz usług medycznych i farmaceutycznych m.in. takich firm, jak: Polpharma, Wyeth, Berlin Chemie czy Merck. I dodaje: - W wielu krajach Europy jest podobnie. Trudno oczekiwać, by takie zjawiska nie następowały w Polsce.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH