W trakcie panelu poświęconego przyszłości ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce podczas VII Forum Rynku Zdrowia dyskutowano m.in. o abonamentach medycznych dla pracowników. Rozwiązaniami proponowanymi przez resort zdrowia zaniepokojone są firmy abonamentowe, które obawiają się przejęcia świadczeń medycyny pracy przez ubezpieczycieli. Poniżej dwie opinie w tej sprawie.

Multimedia

Małgorzata Kowalska, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

Ubezpieczenia tak, ale nie kosztem abonamentów Abonamenty w formie pracowniczych programów zdrowotnych opartych na medycynie pracy działają w Polsce od 20 lat i jesteśmy głęboko przekonani, że nie należy psuć czegoś, co działa dobrze.

Ta forma jest efektywna kosztowo, ponieważ wszystkie pieniądze, które pracodawca przeznacza na zakup abonamentu w formie pracowniczego programu zdrowotnego, są bezpośrednio wykorzystywane przez świadczeniodawcę na usługi medyczne, profilaktykę, medycynę pracy bądź są inwestowane w rozwój infrastruktury, czyli służą bezpośrednio świadczeniu opieki zdrowotnej pracownikom.

Nie ma tutaj pośrednika, w związku z czym nie ma ubytku środków na dodatkowe koszty usługi, które siłą rzeczy będziemy musieli doliczyć przy polisach ubezpieczeniowych.

Środowisko Pracodawców Medycyny Prywatnej jest za wprowadzeniem dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce. Tyle tylko, że nie powinna to być replika obecnie funkcjonujących abonamentów, ale zmiana systemowa, która rzeczywiście wprowadzi dodatkowe środki do systemu i spowoduje, że ten rynek zacznie się rozwijać.

Oczywiście są potrzebne zachęty, aby utworzyła się pewna masa krytyczna, dzięki czemu składki ubezpieczeniowe zostaną skalkulowane na poziomie dostępnym dla szerszego grona zainteresowanych. Wnioskujemy jednak, żeby nie przesadzać z zachętami, które będą zdecydowanie preferowały ubezpieczenia względem pracowniczych programów zdrowotnych, bo wtedy rzeczywiście stworzymy sytuację nierównej konkurencji.

Proponujemy, by obie formy były równoprawne, aby rynek dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych rozwijać i stymulować także przez edukację i konkurencję wobec płatnika publicznego, przez wprowadzenie mechanizmów nadzoru, czyli inne formy niż tylko preferowanie ubezpieczeń w stosunku do funkcjonujących abonamentów.

Rozwijajmy ubezpieczenia, ale nie kosztem rynku, który obecnie działa bardzo dobrze.

Xenia Kruszewska, prezes zarządu Medica Polska Ubezpieczenia Zdrowotne Towarzystwo Ubezpieczeń SA

Abonamenty nie są ubezpieczeniami Mówiąc o rynku ubezpieczeń zdrowotnych, należy pamiętać, że musi on objąć kompleksowo pacjenta u lekarza pierwszego kontaktu, u specjalisty, a także w szpitalu. Pomagamy również pacjentom wykupić leki - i to jest właśnie rynek ubezpieczeń.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH