Branża farmaceutyczna w Polsce bardzo ostrożnie wypowiada się o leasingu floty samochodowej

Jedno auto stwarza różne problemy. Ponad 50 samochodów mnoży je do kwadratu. A czterysta? Teoretycznie w tych sytuacjach można ograniczyć i koszty, i problemy. Wcześniej trzeba jednak odpowiedzieć na pytania: czy samemu zarządzać takim parkiem samochodów, czy skorzystać z usług firmy zewnętrznej, ponadto - czy w ogóle warto mieć flotę aut i być jej admirałem?
W Polsce większość właścicieli firm chce mieć własne samochody osobowe. Przeważnie kupują je za gotówkę, rzadziej na kredyt. Mało korzystają z "dźwigni" leasingu. Według firmy analitycznej Data Monitor, leasing samochodów w 2005 r. obejmował w Polsce 36,9% pojazdów służbowych, czyli był jednym z najniższych w Europie.

Co się opłaca

- Kupowanie obecnie samochodów służbowych to głupota - uważa przedstawiciel jednej z firm leasingowych. - Dlatego, że trzeba wyłożyć "kupę forsy", osłabiając swoją płynność finansową, a w sytuacji masowego importu samochodów używanych wartość floty po 3 latach (średni okres użytkowania) stopnieje bardzo szybko.
Ponadto, kto chce być admirałem, musi zatrudnić jednego lub wielu majtków, którzy odpowiedzialni będą za dziesiątki spraw związanych z codziennym użytkowaniem aut służbowych. To kolejne koszty puszczane w powietrze, które można inaczej spożytkować (jeden etat "kosztuje" firmę rocznie od 30 do 50 tys. zł; za tę samą kwotę można wynająć dwa auta średniej klasy z pełną obsługą i ubezpieczeniem).
Według leasingodawców mylne jest założenie, że wraz ze wzrostem liczby aut firmowych opłaca się zatrudniać własnego administratora. Oprócz kosztów pracy istotne są wydatki na części zamienne, usługi serwisowania oraz ubezpieczenia.
Już "proste" leasingowanie samochodów umożliwia pozbycie się wielu problemów z zarządzaniem własnym parkiem samochodowym. Np. na firmę leasingującą przerzuca się ryzyko spadku wartości pojazdów. Ona może ubezpieczyć samochody, a koszty ubezpieczenia wpisać w raty leasingowe.
W zależności od preferencji klienta, który wybiera rodzaj leasingu, po wygaśnięciu umowy leasingowej samochód albo przechodzi na jego własność (leasing finansowy), albo nie przechodzi (leasing operacyjny). W tym drugim przypadku firmy leasingowe oferują ekstra usługi.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH