Opinie o reklamie leków i dostępie do informacji medycznej

Opinia Tomasza Teluka, postulująca większy dostęp pacjentów do informacji medycznej i reklamy, wywołała dyskusję podczas Forum "Rynku Zdrowia".
Bolesław Piecha, poseł Prawa i Sprawiedliwości: - Jestem zdecydowanym przeciwnikiem reklamowania leków na receptę. Wikłanie finansów publicznych w koszty reklamy leków jest, moim zdaniem, niedopuszczalne.
Wojciech Kuźmierkiewicz, członek Zarządu Polpharma SA: - Stawia pan (T. Teluk - red.) karkołomne i rewolucyjne tezy. W USA powstaje 62 proc. leków innowacyjnych z tego powodu, że na badania i rozwój przeznacza się tam ogromne nakłady inwestycyjne, a państwo i pomaga gromadzić te środki, i stosuje zachęty dla inwestorów. W USA sprawa zastępowania informacji lekarskiej o lekach reklamą wymknęła się spod kontroli władz, nad czym boleje FDA.
Andrzej Ryś, dyrektor zarządzający Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia: - Kij ma dwa końce. Wiedza medyczna rozwija się m.in. dzięki przemysłowi farmaceutycznemu.
Jednak pacjent jest niewystarczająco przygotowany do odbioru pewnego rodzaju informacji reklamowych. Niebezpieczeństwem jest wzrost konsumpcji medykamentów reklamowanych, a nadmierna konsumpcja leków może powodować skutki uboczne.
Z drugiej strony obserwujemy wzrost chorych doskonale wyedukowanych, np. grupa pacjentów onkologicznych. Oni domagają się zarówno wiedzy, jak i rejestracji nowych preparatów. W dobie Internetu ograniczenie im dostępu do informacji medycznej jest niemożliwe.
Także Leszek Borkowski, główny specjalista w Urzędzie Rejestarcji Leków uważa, że pacjent powinien uzyskać informację od lekarza, a prawo unijne i polskie nie działa "w czyimś interesie, ale chroni pacjenta".
Odwrotnego zdania był Jacek Barliński, prezes Zarządu Altana Pharma: -. Społeczeństwo w Europie ma prawo do niezależnej informacji o lekach, natomiast pośrednicy nie mogą mieć monopolu na jej udzielanie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.